Förflytta dig till innehållet

Tack till Valentin Lindén angående debattinlägget om snabbspårvägen

blå ruta med debattvinjett till vänster, karta över spårvagnslinje i bakgrunden

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Relaterade insändare

Spårvagn i Åbo. I ÅU 10.10 skriver Valentin Lindén så realistiskt och bondförnuftigt man bara kan. Snabbspårvägen skulle betjäna mycket många som bekvämt vill ta sig till ÅUCS, Kuppis station från Salutorget ”smärtfritt” och direkt.

Lindén påpekar om överfulla bussar till/från Kråkkärret – det stämmer: I rusningstid avgångar var 5–7 minut, på följande hållplats efter avgångsstället hittar man inte en sittplats, ens med god tur.
En stad i Åbos storlek är så gott som den enda i Europa utan spårväg.

Patrik Boström

Dela artikeln

15 kommentarer: “Tack till Valentin Lindén angående debattinlägget om snabbspårvägen

  1. Valentin Lindén skrev

    Åbos kanslichef och ekonomidirektör gav endast ännu mer allvarliga skäl till att Åbo snabbspårväg nu måste igenom för investeringsbeslutet, det kommer att helt enkelt inte finnas heller några andra vettiga sätt att skapa nya arbetstillfällen och tillväxt för att kunna dels upprätthålla den service som finns idag och för att kunna skapa ny service i framtiden. En hållbar och ansvarsfull investering i snabbspårvägen som hjälper upp Åbo stads ekonomi ur bottnet. Ni kan kontakta stadsplaneringsforskare Timo Aro så får ni höra exakt samma saker som jag lyfter fram liksom politikerna i Åbo i nyckelposition som Åbos borgmästare Minna Arve, De Grönas stadsfullmäktiges ordförande Elina Rantanen, Turun Raitiotie Oys verkställande direktör Juha Saarikoski, en av Åbos främsta experter på spårvägen Mikko Laaksonen för att nämna några. Problemen med att ni motståndare kräver mera information och argument löser sig inte så länge som ni slänger dom tillbaka och inte också sedan lyssnar och tar till er dessa endast för att informationen och argumenten inte motsvarar era värderingar.

  2. Valentin Lindén skrev

    En sak till för alla motståndare som inte är emottagliga för vettiga argument och relevant information: Jag vill verkligen veta vad ni svarar på det att varför ska Åbo fortsatt befinna sig i en helt annorlunda position och behandlas på helt annat sätt än alla andra?
    På vilka sätt och vilka grunder skiljer sig Åbo så pass mycket från nästan alla andra större städer i Åbos storlek i Norden, de minst 83 som är mindre med både lokaltåg-regionaltåg och spårvagnar i Europa, och vad tänker ni på för alternativ då ”malmö-superbussarna” har Åbo underkänt 2019, ni kommer med inga lösningar på problemet med kinesiska bussar som inte lockar fler att åka på Kråkkärret-linjen och att en alltför stor del på grund av det kör bil, ni fortsatt inte tar emot argument och information från sakkunniga om kollektivtrafikfrågor. Ekonomin är inget absolut hinder eftersom det finns tusentals orsaker till att Åbo Snabbspårväg behövs nu, och Åbo stad har själva misslyckats fatalt och klåpat med kalkylerna vilket borgmästare Minna Arve också påtalar.

  3. Valentin Lindén skrev

    Till Lars-Runar Knuts:

    Tyvärr är problemet med de som motsätter sig spårvägen att de ljuger så pass fult att det helt enkelt är så att de varken tar emot information eller argument eller vägrar helt och hållet att lyssna på förespråkare och experter. Det är därför som jag och många andra spårvagnsförespråkare skriver precis som vi gör: motståndarna står för sina egna åsikter.
    Dessutom kan motståndare gärna kontakta helt enkelt just de politiker och fortfarande kontakta andra politiker i fullmäktige som jag också citerar och hänvisar till, Åbos borgmästare Minna Arve, De Grönas vice-borgmästare Elina Rantanen, Turun Raitiotie Oys verkställande direktör Juha Saarikoski och andra mer sakkunniga som ger exakt samma information och argument som jag upprepar.

    Det som Åbo inte har över huvudtaget råd med är att inte göra någonting alls åt situationen med Kråkkärrets överfulla bussar utan lediga sittplatser i rusningstid och alldeles för mycket bilar i området mellan hamnen och centrum. Åbo har alltså ingen tid att slösa längre.
    Din åsikt om att ”Spårvägsinvesteringen kommer att kräva stora lån och för att betala räntorna och amorteringarna kommer Åbo troligen att höja kommunalskatten”, fråga isåfall detta av borgmästaren Minna Arve och de andra politikerna som är i nyckelposition i Åbo.

  4. Lars-Runar Knuts skrev

    Valentin Linden tycks sakna argument eftersom han inte går in på någon diskussion med dem som har annan åsikt än han beträffande spårvägen. Han skriver i flera av sina inlägg att spårvägskritikernas åsikt får stå för sig. Kom med argument istället!

    Jag motsätter mej spårväg i Åbo för att den blir alldeles för dyr. Linden och hans anhängare bör lämpligen läsa ÅUs artikel 12.10.2023 där Åbos ekonomidirektör Valtteri Mikkola och kanslichef Tuomas Heikkinen säger att 2024 och 2025 blir svåra år trots alla planerade sparåtgärder. Och fortsättningen blir inte lättare. Åbo har inte råd att investera stora summor i spårväg. Spårvägsinvesteringen kommer att kräva stora lån och för att betala räntorna och amorteringarna kommer Åbo troligen att höja kommunalskatten.

  5. Valentin Lindén skrev

    En till kommentar till Henrik Halonen: Jag och alla vi andra förespråkare för snabbspårvagnar, vi förstår inte hur en en massa små överfulla bussar i rusningstid utan
    lediga sittplatser 5-7min turtäthet på Kråkkärret- centrum- linjen är bättre än en snabbspårvagn som sväljer tre sådana små bussar på en gång, dessutom ger snabbspårvagnarna kapacitet åt nya användare av kollektivtrafik, åt människor som kräver tillgänglighet, vilket inte små bussar på beständiga linjer gör där samma trafik av allvarliga skäl måste skötas med lokal spårtrafik. Begrunda alla mina tidigare kommentarer så kan jag fortsätta att diskutera med er, Henrik Halonen och Kerstin Jansson.

  6. Valentin Lindén skrev

    En till kommentar till Henrik Halonen och Kerstin Jansson: det är som att ni skyller spårvagnen på allt ute på gatorna att de stör bussar och bilar men med snabbspårvagnar på egna filer som tvärbanan i Stockholm och snabbspårvägen i Tammerfors och otaliga andra exempel har vi inte sådana problem och dessutom går trafiken betydligt mycket smidigare när en snabbspårvagn på gatan även kan svälja tre bussar. Jag önskar verkligen att ni tänker även på argumentet om att ledningarna under de gator där Åbo snabbspårväg planerats måste oavsett förnyas och då kan man i samma veva lägga underlag för skenorna, så behöver man gräva endast en gång. Liksom kolla alla andra allmänna argument som jag upprepar och många andra förespråkare i Åbo lyft fram liksom Mikko Laaksonen och att förespråka bland de i fullmäktige och suppleanterna lyfter fram exakt samma saker som jag. Endast om ni begrundar dessa saker kan jag fortsätta diskussionen med er Henrik Halonen och Kerstin Jansson.

  7. Valentin Lindén skrev

    Till Henrik Jansson: argumentet med så kallad flexibilitet håller inte i längden på linjer som Kråkkärret med 5-7 minuter i rusningstrafik utan lediga sittplatser för vanligt folk eftersom det är en så pass beständig linje som fungerar billigare och bättre i längden med snabbspårvagnar som sväljer tre bussar. Till både Henrik Jansson och Kerstin Jansson: spårvagnar och snabbspårvagnar finns och förverkligas oavsett er föråldrad syn på dom, och ni kan även kontakta andra spårvagnsförespråkare bland partierna i Åbo så får ni höra precis samma saker som jag lyfter och upprepar här varför dom är absolut nödvändiga och oumbärliga för just Åbo.

  8. Valentin Lindén skrev

    Till både Henrik Jansson och Kerstin Jansson: era åsikter står för er och jag kommer att avstå från att diskutera med er. Det enda jag vill påminna er om är att ni har en fullständigt snäv bild av vad moderna spårvagnar är och då kan inte Djurgårdslinjen och en museivagn jämföras med. Och ställ samma fråga Henrik Jansson till Tammerfors och de otaliga andra städerna ”where is the beef”, och det finns nu tillräckligt med allvarliga skäl att göra verklighet av Åbo snabbspårväg med tanke på centrum- Kråkkärret- linjen, att förbereda sig för att staden fortsätter att växa vidare från 200 000 invånare och att stirra kortsiktigt på kostnaderna för att bygga snabbspårvägen fungerar inte och Åbo kommer att slutligen också ta det beslut som tjänar bäst i längden och då kan man inte fortsätta som de senaste 51+ åren och inte göra någonting alls oavsett att den gamla spårvägen lades felaktigt ner och man borde ha bevarat den och byggt ut den så skulle det ha varit betydligt mycket billigare, men det finns väldigt många anledningar till att Åbo snabbspårväg måste förverkligas så fort som möjligt och av dessa anledningar kan man inte stirra snävt bara på kostnaderna. Läget med bara bilar och bussar kommer att vara betydligt mycket dyrare i längden (och skattebetalare liksom jag inte kommer att återvända till Åbo) än att förverkliga snabbspårvägen så fort som byggplaneringen är färdig, och lokaltågen. Jag önskar verkligen att kommentatorer som Henrik Jansson och Kerstin Jansson skulle kunna tänka om och som i otaliga insändare skrivits finns väldigt många anledningar till att Åbo snabbspårväg måste förverkligas i Åbo självt om ni bara kontrollerar vad allt finns längs de planerade snabbspårvägslinjerna vilket jag också klart och tydligt lyft fram i min insändare och ni kan begrunda Åbo stads sidor generalplanen som styrelsen godkände 2.10.2023 och nu sköter Turun Raitiotie Oy byggplaneringen , 2025 ska fullmäktige ta byggbeslutet. Tänk också på att de gator längs vilken snabbspårvägen är planerad måste man oavsett gräva upp för ledningar som förnyas och då kan 30% statliga stödet komma till just det , och då kan man i samma veva lägga på underlag och skenorna för snabbspårvagnarna under förnyelsen av ledningarna på de gatorna.

  9. Jarl Ahlbeck skrev

    Redan då jag var år 1964 i Bremen hade man ledade bussar som tar massor av folk. Malmö har sådana på de mest trafikerade rutterna, ännu ingen spårvagn (har inte kollat)

  10. Kerstin Jansson skrev

    Tack Henrik för vettiga kommentarer! Har ingenting emot spårvägstrafik utanför stadskärnan, men den hör inte hemma i city. Stockholm där jag bott ganska länge har en museispårvagn till Skansen, men även den stör bussarna på Strandvägen när den stannar för rött ljus.Det räcker med en stillastående museispårvagn på Salutorget räcker för Åbo.

  11. Henrik Halonen skrev

    Tack Valentin Lindén för inläggen! Fint att vi diskuterar. Spårvagn är ju fint där den finns men dock ingen självklarhet att man skall satsa på den där den inte finns. Det var ju mycket synd att den togs bort från Åbo 1972. Bara vad andra gör är enligt min mening inte ännu tillräcklig motivering till att vi skall automatiskt gör lika i Åbo.

    Det är ju i bägge fallen i grund och botten långt fråga om samma sak. En avlång kabin med plats i bredd för fyra sittplatser och en gång/ståplatsutrymme i mitten. Dess längd kan variera och den kan bestå av en kabin eller av dragvagn och släpvagn. Den skall röra sig längs ett ruttnät och enligt en tidtabell som väl skall kunna anpassas och ändras efter behov.

    Jag har ännu inte förstått varför det skulle vara så mycket bättre att ha denna kabin att gå på stålhjul på ett fast nät av stålskenor (som fordrar mycket grundbyggnad och annan infrastruktur) än på ett mera flexibelt ruttnät som inte fordrar på långt när så mycket infrastruktur.

    Tidigare var miljön, i och med dieselbussar med med eller mindre svarta avgaser, ett gott argument för spårvagnar men detta argument har fallit bort i och med elbussar.

    Har fortfarande inte riktigt förstått varför man skulle betala mycket mera för gula spårvagnar än för gula bussar? Som amerikanen skulle fråga – where is the beef?

    Henrik Halonen

  12. Valentin Lindén skrev

    Kommentar till Henrik Halonen: Halonens åsikter står för honom själv. Spårvägar i Europa förverkligas inte bara på grund av mysfaktorn utan av många hundratals andra orsaker också. Kolla på hur andra städer som Åbo har gjort och gör med lokal spårtrafik.

  13. Valentin Lindén skrev

    Till Henrik Halonen: Du får också stå för dina egna åsikter men faktumet kvarstår som jag skulle vilja upprepa enligt min insändare som Patrik Boström nu tackade mig för, som publicerades 10.10: ”Med snabbspårvagnar lockar man och ger kapacitet åt nya resenärer som inte vill åka bussar idag. Åbo är Nordens största stadsregion helt utan lokal spårtrafik (och den enda med långt över 300 000 människor och du kan inte åka lokal-regionaltåg och/eller spårvagn!) Samtidigt Finlands största stad med högst andel privatbilism vilket är ett enormt dilemma.” och Patrik Boström nu i detta tackinlägg ”I rusningstid (bussar till/från Kråkkärret) avgångar var 5–7 minut, på följande hållplats efter avgångsstället hittar man inte en sittplats, ens med god tur.
    En stad i Åbos storlek är så gott som den enda i Europa utan spårväg.” Nej det är verkligen inte endast mysfaktorn (utan också hundratals och tusentals andra orsaker) som avgjort att Tammerfors, Odense, Bergen, liksom 60 spårvägsstäder i Tyskland (och många andra städer som Åbo) och minst 83 mindre städer (<200 000) i Europa har både lokal-regionaltåg och spårvagnar. Första året 20 22-23 med Odenses nya snabbspårväg (70 år efter att den gamla hade förstörts 1952) gjordes hela 2 miljoner resor med Odenses nya snabbspårväg och då har Odense också aningen färre invånare än Åbos 200 173, nu 180 000. Dessutom är åbo centrums område där snabbspårvägen är oumbärlig ett lika tätt område som Lund i Sverige som fått snabbspårväg i december 2020 (och är också en betydligt mindre stad än Åbo), och dessutom är Åbo tätare byggt än Tammerfors. Jag vill inte längre se i Åbo att ni talar om kostnader och stirrar snävt på dom utan att titta på längre sikt och kollar också in hur andra städer som Åbo i Åbos storlek i Europa med lokal spårtrafik faktiskt har gjort och gör – annars kommer aldrig sådana skattebetalare som i Nyland och Birkaland och inte heller kollektivtrafikanvändare (pga avsaknad av lokal spårtrafik) i den mån som är oundvikligt för Åbo och Åboregionen

  14. Henrik Halonen skrev

    Utan att vara väldigt insatt i lokaltrafiksystem så kan man väl indela problematiken i några olika delaspekter när man jämför spårvägs-,och elbussbaserade system: Miljöpåverkan, trafik och smidighet, ruttnätshelheten och ”mysfaktorn”.

    När det gäller miljöpåverkan så är bägge alternativen rätt lika när det gäller driftsutsläpp men elbussar torde totalt sett vara ett bättre alternativ ty man undviker stora byggnadsarbeten. När det gäller trafik och smidighet så borde ett elbussbaserat system åtminstone inte vara sämre än spårvagn ty i bägge fallen kan man styra turtätheten, förkörsrätten, etc., längs filer i gatunätet. Vad gäller ett utbyggt nät så torde det vara mycket enklare att smidigare och snabbare (och billigare!) att bygga ut det behövliga ruttnätverket med elbusslinjer. Vad gäller ”mysfaktorn” så torde nog spårvagnen vinna.

    Ekonomi och kostnader är alltid viktiga. Kanske jag har fel men jag tror att man har bollat med siffror för denna första linje mellan Kråkkärret och hamnen. Vad kostar hela det slutgiltigt utbyggda nätverket, finns det siffror på detta?

    Det verkar som den enda faktorn som riktigt skulle tala för ett spårvagnsystem är att det är betydligt mysigare. Hur mycket mera är vi beredda att betala för detta?

    Henrik Halonen
    Åbo

  15. Valentin Lindén skrev

    Tack så mycket för ditt svar som ett tack till min insändare här som publicerades 10.10! Jag uppskattar det enormt, med tanke på dels mitt ihärdiga gratisjobb vid sidan om som ”spårvagnsaktiv” på olika sätt, vår gemensamma kamp för att verkligen få Åbo Snabbspårväg förverkligad så fort som möjligt av onekligen många orsaker, och jag är glad för att många av oss kan fortsätta denna kamp tillsammans och till följande låter Turun Raitiotie OY- Åbo Spårväg AB sköta så att byggplaneringen blir färdig så snart som möjligt (efter kommunalvalet 2025 i fullmäktige, men förhoppningsvis redan före det åtminstone den politiska delen med liten sannolikhet eftersom väldigt många vill ta beslut så fort som möjligt)

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter