Förflytta dig till innehållet

Relevant diskussion om Åbo snabbspårväg

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Relaterade insändare

Spårvagn i Åbo.  I ÅU (30.09) vem som ska åka spårvagn, och (06.10) att spårvagnen bara är en dyr statussymbol ifrågasätter Jarl Ahlbäck hela spårvägsplanernas existens och hans agenda syns rakt igenom. Ahlbäck får stå för sina egna åsikter då inte ens Jean Salminens svar (i ÅU 3.10) med förklaringar duger. Jag tackar Jan-Erik Wiik (i ÅU 2.10) för påminnelsen om att begrunda generalplanen för Åbo snabbspårväg.

Byggplaneringen av Åbo snabbspårväg pågår med en hållplats i direkt anslutning till Kuppis station. Kråkkärrets överfulla bussar i rusningstid är ett enormt dilemma liksom att de inte kan sköta trafiken i det planlagda Kuppis–Österås-området.

Hela Åboregionen har stor nytta av att man kan ta snabbspårvagnarna till storsjukhuset, dessutom ligger alla högskoleinstitutionerna och intressanta restauranger på Tavastgatan i området, i centrum ligger många sevärdheter, kvarteren vid Salutorget och en stor del arbetsplatser och vid Salutorget har underlag för spårvagnsskenor på Brahegatan och Eriksgatan lagts ut.

Förutom Åbo centralstation (och framtida resecentret i skede två) fortsätter Kirstiparken, Vasaparken och Hertigshörnet före hamnen. Antalet bilar är alldeles för stort idag i dessa områden.

Med snabbspårvagnar lockar man och ger kapacitet åt nya resenärer som inte vill åka bussar idag. Åbo är Nordens största stadsregion helt utan lokal spårtrafik och Finlands största stad med högst andel privatbilism vilket är ett enormt dilemma.

Ahlbäcks yttrande om obetydlig tillväxt får stå för honom själv, medan förespråkare kommer att fortsätta att förespråka. Snabbspårvägen byggs både för dagens behov och framtiden, och är ett sätt att skapa en struktur i Åboregionen och binda ihop områden. Som Salminen säger styrs utvecklingen till spårtrafiken.

Åbo snabbspårväg är varken statusfråga eller ideologi och den byggplaneras inte bara för att Tammerfors och många andra städer som Åbo har, utan ett alldeles normalt och gångbart transportmedel i Åbo stads och stadsregions storlek och som vi absolut inte har råd att inte förverkliga.

Som Salminen nämnde, påtalar alla vetenskapliga utredningar om snabbspårvägens nödvändighet som Ahlbäck kräver. Stadsutvecklingsforskare Timo Aro kommer också att fortsätta att förespråka snabbspårvägen.

Vi kan inte strunta i människor som inte kan leva utan tillgängliga lösningar – vi barn och barnbarn vill inte köra bil och inte bara åka buss, vi vill åka snabbspårvagnar och lokaltåg i Åbo och Åboregionen nu och imorgon!

Valentin Lindén

Dela artikeln

2 kommentarer: “Relevant diskussion om Åbo snabbspårväg

  1. Patrik Boström skrev

    Inte nåt mer att tillägga; Mycket Bra begrundat o skrivet!!!

    Patrik Boström

  2. Jean Salminen skrev

    Stort tack till dig Valentin! Det är väldigt frustrerande att bemöta dessa vindmöllor som frågar efter fakta och utredningar, och sedan viftar bort resultat som talar mot deras åsikter och nedvärderar utredarnas expertis för ”bondförnuftet” säger annat.
    Fakta bör styra åsikter, inte tvärtemot.

    Alla gamla ursäkter dammas av: Åbo är för trångt, Åbo är byggt på lera, varför skulle spårvagnar vara bättre än bussar, etc. etc.
    Det som är förbryllande är att det tidigare hette att vi i Åbo skulle låta Tammerfors göra först så vi kan se effekterna och kostnaderna direkt. Och nu när Tammerfors spårvagn blivit en kanonsuccé utan dess like så hittar man på nya ursäkter (Åbo ska inte kopiera Tammerfors, skrytbygge, Tammerfors är långsmalt och Åbo rund).

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter