Förflytta dig till innehållet

Förbindelsebåtstrafiken i Skärgårdshavet

Öppet brev till Trafik- och kommunikationsministeriet, NTM-centralen i Egentliga Finland, Skärgårdsdelegationen, Egentliga Finlands förbund, Pargas stad.

Bästa mottagare, vi ber er aktivt arbeta för att säkra en långsiktig, hållbar utveckling av Skärgården. En av de avgörande förutsättningarna ligger nu på bordet.

NTM-centralens upphandling för en femårsperiod och med det förhandsinformerade upplägget fyller inte behoven och utarmar skärgårdens möjligheter att utvecklas till ett livskraftigt, ekologiskt hållbart närsamhälle i en unik naturmiljö. En öppen debatt om villkor och målsättningar måste föras innan trafiken kan upphandlas så att också långsiktigheten är gripbar.

Förbindelsebåtstrafiken i delar av Skärgårdshavet skall upphandlas för perioden 2022–2027, i enlighet med uppgifter från NTM-centralen i Egentliga Finland.

Enligt de uppgifter som delgetts är målsättningen att försöka rationalisera trafikrutterna för att motsvara dagens behov, för att minska kostnaderna utan att ” i avsevärd grad försämra servicen” (övers.). I utkastet antecknas endast ett konkret förslag till hur detta kunde uppnås – genom snabbare fartyg. (NTM/ Markkinapuheenvuoro 26.11).

Snabbare betyder, enligt uppgift, mindre fartyg av typen sjöbussar.

NTM-centralen har också meddelat officiellt att man slutar köra till öar som saknar fast bosättning. Linjedragningen gör en skillnad på bosättning och näringsverksamhet. Tolkningen motsvarar inte meningen i Skärgårdslagen.
Förbindelserna över vatten ska inte jämföras med kollektivtrafik (busslinjer) utan är uttryckligen förbindelseleder (vägar, gator). Invånare, besökare, näringsidkare och leverantörer med flera måste kunna fungera på samma sätt som i övriga landet. Behovet kan inte reduceras till att möjliggöra butiksbesök några ggr i veckan. Man måste kunna transportera både personer och gods, varor, arbetsredskap eller låta utföra entrepenörsuppdrag osv med en rimlig förbehållning och förutsägbarhet. Paketbil, personbil eller traktor och jordbruksmaskin är alla tillåtna fordon på landsvägar med rätt att köra då verksamheten eller levernet så kräver. Samma grundrättigheter ska gälla i skärgården utan specialprövning.

Skärgårdens närsamhällen överlever inte utan invånare och den köpkraft invånarna tillsammans med besökarna ger. Skärgården lever inte på de forna basnäringarna, nu gäller servicebranscher, turism varvat med t.ex. bokföring, översättning och annat konsultarbete. Distansarbete i form av juridik eller statstjänstemanna uppdrag är lika viktiga som stugservice, B&B, båtupptagning eller jordbruk. Skärgårdens butiksnät överlever inte heller utan kundströmmar. En kort sommarsäsong kan inte bära upp resten av årets olönsamhet.

Förbindelsebåtstrafiken kan och bör utvecklas och följa samhällets förändringar. Trafiken måste bygga på långsiktighet och förutsägbarhet för att möjliggöra livsviktiga investeringar och etableringar. De stora öarna utanför nätet med vägfärjor behöver dagliga förbindelser. Inte enbart för persontransporter – med en matkasse eller två – utan också för fordon av olika slag. En skärgårdsbo ska inte behöva ha dåligt samvete för att hävda sin rätt till samma levnadsbehov som alla i Finland har.

Invånare och näringsidkare på skärgårdsöarna nordväst om Houtskär

Äpplö Fiskelag, styrelsen

Nåtö Delägarlag, styrelsen

gm Stefan Ahlman, ombud

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *