Förflytta dig till innehållet

Diskriminering av döva på Viking Line

Åbo Underrättelsers logo

Min son och svärdotter är döva – teckenspråkiga, icke talande.

Julresan till Finland, för familjen, två vuxna, tre barn och hund, bokades på Viking Line av svärdottern i hennes namn. Hon måste emellertid åka tillbaka tidigare än de andra och då måste returresan ändras till sonens namn.

Vi ringde till Viking Line, Åbo, så att jag som teckenspråkstolk, framförde ärendet. Sonen, som är club medlem på Viking Line, var fysiskt närvarande vid samtalet och svärdottern på videolänk i Stockholm.

Svaret blev att det inte går att ändra resan via tolk, svärdottern måste själv åka till Vikings terminal i Stockholm och ändra resan till sonens namn. Man vet ju inte om jag faktiskt agerade tolk! Och det går inte heller att ändra på Viking Lines hemsida ”mina bokningar”.

Men går det att göra en dylik ändring för hörande per telefon, frågade vi?? Personen i fråga konsulterade sin förman, som sade att det går bra för hörande kunder att ringa och göra en ombokning. Men varför?? Och var är skillnaden, frågade vi? Det är bara så, var svaret!!

Detta är upprörande diskriminering, Viking Line!! Döva har alltid laglig rätt till teckenspråkstolk för att uträtta ärenden, också per telefon.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter