Förflytta dig till innehållet

KORRIGERAD: Efter båtolyckan på Erstan — dessa regler gäller till sjöss

Segelbåt. Foto: Sofie Fogde/SPT Om man känner till sjötrafikreglerna och vet sina gränser som båtförare minimerar man risken att råka ut för en olycka. Tyvärr respekteras reglerna inte av alla. Båtolyckan på Erstan i Åbolands skärgård i lördags krävde två människoliv…

Ja, jag vill läsa mer!

Prova 1 månad för 1€*

Redan prenumerant?

* Kampanjpris 1€ första månaden, därefter ordinarie pris 17,95€
Redan använt kampanjen? Beställ här istället

Dela artikeln

3 kommentarer: “KORRIGERAD: Efter båtolyckan på Erstan — dessa regler gäller till sjöss

  1. ÅU skrev

    Hej! Tack för din respons. Du har rätt i att artikeln på några punkter inte var helt rätt. Vi har nu korrigerat artikeln (i kursiv text längst ner i artikeln kan du läsa på vilka punkter artikeln korrigerats) och dessutom lagt in bilder som beskriver väjningsreglerna till sjöss.

  2. Mats Björklund skrev

    Dey ät nog synd att inte ÅU får en artikel som denna rätt. Hela artikeln borde skrivas om baserat på fakta.
    Michael har helt rätt i sin kommentar.
    Dessutom gäller för segelbåtar med vind från olika riktning i kollisionskurs, att den med vind från vänster (alltså i praktiken den som har bomen på höger sida) är väjningsskyldig. Värt också att notera, att vattenområde som används till navigering bildar en farled oavsett om den är markerad eller inte, och t.ex. den nämnda ”högerregeln” för motorbåtar gäller även där. Två mötande motorbåtar på kollisionskurs väjar båda till höger, men inte behöver man köra långa krökar (som många motorbåtar tycks göra) för att kunna passera mötande båt på höger sida. En liten kursänding i god tid även till vänster är ok då båtarna då passerar varandra på långt avstånd. Att hålla till höger i en farled är en rekommendation men ingen regel som ovillkorligen måste följas. Däremot står det i regelboken att korrigerande kursändringar ska vara tydliga och gjorda i god tid så att andra trafikanter förstår vad man har för avsikt att göra.
    Den som kryssar har inte automatiskt ”förkörsrätt”. Det finns inga förkörsrätter, endast väjningsplikter, och även vid kryss avgör vindriktningen eller vem som är högre upp i vind.
    Detta sagt är det änfå nog bäst att läsa reglerna som de står skrivna och inte lita på diverse tidningsartiklar, kommentarer till dessa, sociala medier mm.
    I marschfart vänder nog alla de segelbåtar jag har seglat för segel snabbare än med motor, och dessutom snabbare än min nuvarande motorbåt.

  3. Michael Vilen skrev

    En kommentar till följande påstående ”En segelbåt räknas som en motorbåt om seglet inte är uppe och motorn är på.” Enligt min uppfattning skall en segelbåt som går för motor följa väjningsreglerna för motorbåtar oberoende om den har seglen hissade eller ej. Segelbåt med seglen hissade men som går för motor borde signalera att den går för motor med en upp och ner svängd svart kon. Detta är något som största delen av segelbåtarna syndar mot. Antar att mången båtförare inte vet vad denna signal betyder. Där kommer vi in på diskussionen om regler och skolning.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *