Skärgårdsvägen mellan Pargas och Houtskär kallades på måndagen i sociala medier för ”en mardröm” och "det värsta som någonsin upplevts". Speciellt på Lillandet, mellan Prostvik och Nagu Kyrkbacke, förorsakade den…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
4 kommentarer: “Bilarna gled fram på glashal och spårig Skärgårdsväg – NTM-centralen: ”har skötts enligt kvalitetsnivån””
Mikael Granqvist skrev
Kanske säktast då att höja vinterunderhållsklassen till 1a eller motsvarnade, så att Nagubor och resenärer inte skadas?
Dan Henriksson skrev
Jag tycker som Jan-Erik och är förvånad att NMT centralen inte löst denna långkörare, utan hänvisar till en underhållsklass som inte fungerat på många år.
Jaana Vahalahti skrev
Det skulle säkert ha hjälpt om man skulle ha sandat lite oftare än 12 timmars mellanrum!
Jan-Erik Karlsson skrev
Det är svårt att förstå hur NTM-Centralen tänker ,när det gäller trafikfrågor i Åbolands skärgård!?
Tex Att tala om vinterunderhållsklass(Nå vem har gjort den) underhållsklassen skall väl vara sådan att vägen alltid är körduglig? Att tala om Vikom o grundvattenområdet!? Det innebär ju naturligtvis en ännu strängare klass o skyldighet ,att vägen är körduglig.Annars kan det gå som i Luumäki att bränslebilen hamnar där i diket o diesel lasten på många kubik rinner ut,staden tar sitt dricksvatten från just denna vattentäckt.Hur dyrt blir det??
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Kanske säktast då att höja vinterunderhållsklassen till 1a eller motsvarnade, så att Nagubor och resenärer inte skadas?
Jag tycker som Jan-Erik och är förvånad att NMT centralen inte löst denna långkörare, utan hänvisar till en underhållsklass som inte fungerat på många år.
Det skulle säkert ha hjälpt om man skulle ha sandat lite oftare än 12 timmars mellanrum!
Det är svårt att förstå hur NTM-Centralen tänker ,när det gäller trafikfrågor i Åbolands skärgård!?
Tex Att tala om vinterunderhållsklass(Nå vem har gjort den) underhållsklassen skall väl vara sådan att vägen alltid är körduglig? Att tala om Vikom o grundvattenområdet!? Det innebär ju naturligtvis en ännu strängare klass o skyldighet ,att vägen är körduglig.Annars kan det gå som i Luumäki att bränslebilen hamnar där i diket o diesel lasten på många kubik rinner ut,staden tar sitt dricksvatten från just denna vattentäckt.Hur dyrt blir det??