Förflytta dig till innehållet

Räddningsarbetet kan ha försummats då person försvann från Baltic Princess – Gränsbevakningen larmades 4 timmar efter händelsen

Arkiv/Kim Lund
utsikt från ett flygplan
Gränsbevakningens spaningsflyg deltog i efterspaningarna av den försvunna mannen.

En förundersökning har inletts kring händelserna ombord på Baltic Princess då en ung man föll ombord natten till förra veckans fredag.

Förundersökningen görs av Västra Finlands sjöbevakningssektion

I första hand utreder man befälets agerande, säger undersökningsledaren, kaptenlöjtnant Mika Laapio på Gränsbevakningens brottsbekämpningsenhet i Åbo.

– Det är kaptenen som är ansvarig för allt som händer ombord och tillsammans med åklagaren utreder vi om räddningsarbetet har försummats och om det i så fall uppfyller rekvisiten för ett brott.

Hur vanligt är det att man gör sådana här utredningar?

– Det är mycket sällsynt, jag kommer inte ens ihåg när det senast skulle ha gjorts.

Utredningen beräknas vara klar i januari.

– Vi tar god tid på oss för att kunna utreda fallet ordentligt. Slutresultatet kan man tyvärr ändå inte ändra på, säger Laapio.

Sista observationen av den försvunna mannen gjordes vid tretiden på natten då hans kamrat såg honom klättra på en takterrass bredvid diskoteket på tionde däck. Efter det tog kamraten kontakt med personalen ombord, säger Tallink Siljas kommunikationschef Marika Nöjd.

– Det fanns ingen information om att någon skulle ha fallit eller hoppat överbord, så man började leta efter mannen inne i fartyget och gå igenom videomaterial från övervakningskamerorna.

Baltic Princess saktade farten och stod nästan stilla mellan klockan 3 och 5 och fortsatte sedan mot Kapellskär medan man letade efter mannen inne i fartyget. När man insåg att han var försvunnen larmade befälet sjöräddningscentralen i Åbo. Klockan var då ungefär sju på morgonen.

Borde fartyget ha stannat tidigare och börjat leta efter mannen?

– Det kan jag inte ta ställning till. Det får utredningen utvisa, säger Nöjd.

Yle var först med nyheten om förundersökningen.

Artikeln korrigerad 25.11 klockan 15.30. Fartyget saktade farten mellan klockan 3 och 5 och fortsatte sedan mot Kapellskär.

Dela artikeln

2 kommentarer: “Räddningsarbetet kan ha försummats då person försvann från Baltic Princess – Gränsbevakningen larmades 4 timmar efter händelsen

  1. Raymond Barr skrev

    Man kan inte beskylla befälet för att inte ha vidtagit åtgärder att förhindra någon att hoppa överbord. Det måste ju först finnas någon som sett händelsen innan man kan utlysa ”man overboard” och detta meddelande går över radio.

  2. Jan-Erik Karlsson skrev

    Då man läser dagens ÅU om att det skall göras en undersökning kring vad som hänt,så vill man vinkla det så att eventuellt befälhavaren skulle ha gjort en försummelse?PÅ samma sida berättas det om mannen som föll ner på järnvägs spåret,om han skulle ha dött,nog skulle väl då också göras en utredning,men skulle det då ha skrivits att utredningen görs för att hitta om någon skulle ha gjort en försummelse?Polisen säger ju att man är skyldig att hjälpa någon i livsfara.Incidenter o olyckor på fartyg brukas nog nästan alltid utredas o gås igenom ,för att lära sig o förebygga att det inte händer igen.Passagerare på dessa färjor,hittar på av olika orsaker på en massa.Att varje gång stoppa dessa ,någon är försvunnen,så skulle de nog inte aldrig kunna trafikera enligt tidtabell.Vems är felet om någon klänger på fartygets utsidor mitt i natten?Detta är ju naturligtvis en tragedi,men att söka syndabockar hos besättning eller rederiets räddningsarbete i olyckan känns ju inte bra,däremot en genomgång av händelse förloppet som man ju alltid gör i dylika olyckor är naturligtvis bra.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter