Förflytta dig till innehållet

Logomobron blir färdig först 2020 — kostnaderna beräknas nu till hela 16 miljoner

En visionsbild av en upplyst och intäckt bro.

Illustration av Logomobron.


Den omdiskuterade Logomobrons budget höjs ytterligare. Den senaste kalkylen är att kostnaderna kommer att uppgå till 16 miljoner euro.
Bron kommer inte heller att hinna bli klar under detta år. Enligt den nya tidtabellen kommer bron att stå klar i juni 2020.
Senast Åbo stadsfullmäktige godkände en höjd budget var i oktober förra året och då var det fråga om 13,3 miljoner euro och då beräknades bron bli klar i juli i år.
År 2017  beräknades brokostnaderna till 8,5 miljoner euro. Budgeten har alltså nästan stigit till det dubbla.
Bygget har försenats delvis på grund av att det visade sig att brokonstruktionen inte skulle ha hållit. Det krävdes nya ritningar och man tvingades delvis riva och göra om de redan färdiga stödtornen.
Men nu är de ombyggda och i helgen reses det sista tornet.
Byggnadschef Kimmo Suonpää vid Åbo stad har tidigare sagt till ÅU att brons unika konstruktion gjorde att man från början beräknade hållfastheten och mängden stål som behövs i underkant.
Det handlar om 20 procent, eller 200 ton, mera stål än i de ursprungliga beräkningarna. Detta och fördröjningen i tidtabellen är bidragande faktorer till att kostnaderna skenat iväg. Staden har bland annat tvingats betala för kostnader som fördröjningen orsakat byggentreprenören.

Logomobrons skenaden budget: 
Mars 2016: 6,9 miljoner euro
Juni 2017: 8,5 miljoner euro
Oktober 2018: 13,3 miljoner euro
Maj 2019: 16 miljoner euro

Det är VR Track som stått för planeringen av brobygget. Planeringsarbetet som Åbo stad beställt börjar vara närmare två år efter i tidtabellen.
Åbo stadsstyrelse tog förra måndagen del av en intern rapport om överstigna budgetar, där processen kring Logomobron fanns med.
Själva rapporten är hemligstämplad, men en sammanfattning av rapporten presenterades på föredragningslistan som är offentlig.
Biträdande stadsdirektör Jarkko Virtanen har sagt till Turun Sanomat att rapporten hemligstämplades eftersom staden förbereder sig på en rättegång mot VR Track.
– Vi har gjort en reklamation till VR Track och stadens tekniska arbetsgrupp går nu igenom svaret. Förhandlingarna pågår ännu och vi försöker nå en överenskommelse, säger Virtanen till Turun Sanomat.
Stadsmiljönämnden tar på tisdag del av utredningen om tidtabellen och kostnadsökningarna för bygget av Logomobron. Stadsstyrelsen och stadsfullmäktige kommer också att behandla kostnadsökningarna.
Ett språkfel i artikeln rättades klockan 15.55.
Läs också: 
Nu tar byggandet av Logomobron ny fart – oklart om den uppdaterade budgeten håller (24.4)
Utredning: Inga repressalier för Jouko Turtos inblandning i budgetskandaler — enligt rapporten har inga tjänstefel begåtts (18.4)
Logomobron, bergbanan, stadsteatern… Åbo tar tag i budgetkaos för att slippa budgetöverskridningar (17.1)
Dyra Logomobron godkändes av fullmäktige – men frågan om vem som bär ansvaret för prislappen utreds (16.10.2018)

Dela artikeln

2 kommentarer: “Logomobron blir färdig först 2020 — kostnaderna beräknas nu till hela 16 miljoner

  1. Göran Ek skrev

    Tom Bergman, Det är tyvärr helt normalt i detta land kalkyler som är mycket lägre än slutliga kostnaderna och tidtabeller som inte håller som överskrids mycket.
    Antagligen gör man på detta sätt pga. om man skulle ange rättare kalkyler och tidtabeller så skulle inte många projekt godkännas. Eller så tjatar man i evigheter tills det går igenom, som t.ex torgparkeringen. Tydligen så hade man inte heller räknat med tjockt lager svår lera och nu sjunker omgiviningen. Kanske skulle vara dags atyt backa med planerna innan man gör mer skada.
    Skulle man själv följa denna ”standard” och betala räkningar och den summa som man tycker så räcker det inte länge innan man blir straffad och egendom börjar konfiskeras.

  2. Tom Bergman skrev

    Om samma människor har gjort investeringskalkylen för den planerade spårvägstrafiken så landar sluträkningen på ca. 1 miljard Euro (istället för de 330.000 miljoner som spårvägen idag marknadsförs med).

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *