Gröna stödjer inte utvecklandet av Kuppis och Österås om Åbo inte får spårvagnar
SDP vill att Janne Wahlroos förslag om busslinjer med egna körfält utreds. En begäran om utredning lämnades in på stadsstyrelsemötet förra veckan av Mika Maaskola. Enligt honom behöver utredningen inte fördröja beslutsfattandet i kollektivfrågan eftersom redan existerande utredningar kan kompletteras.
Maaskola argumenterar att det är stadens ansvar att utreda ett billigare alternativ eftersom man har framför sig andra investeringar, bland annat i skolor och i kultur- och fritidssektorn.
De grönas fullmäktigegruppordförande Niina Ratilainen blir inte klok på SDP:s begäran. Frågan om hur de vanliga busslinjerna ska utvecklas kommer till politisk behandling inom kort. Ärendet härstammar från ett beslut som fullmäktige tog redan 2009.
Ratilainen säger att Wahlroos "Bus Express"-förslag har mera att göra med den behandlingen. Förslaget ska inte kopplas ihop med spårvagnsutredningen.
Enligt De gröna behöver Åbo spårvagnar för stadsutvecklingens skull. Det här gäller inte minst Kuppis och Österås, där arbetsplatser och bostäder för tiotusentals planeras.
Om ett annat alternativ än spårvagnarna, till exempel "Bus Express"-alternativet, vinner i fullmäktige, kan De gröna då stödja planerna på att utveckla Kuppis och Österås?
– Vi kan inte stödja planer som tar tiotusentals människor till Kuppis och Österås men som inte löst kollektivtrafikfrågan. Vi kan inte fatta beslut om generalplanen förrän den frågan är besvarad. Det vore att fatta beslut i fel ordningsföljd.
Wulff: Det här sänker "superbuss"-alternativet
De gröna utgår från att spårvagnsutredningen är klar för de politiska besluten och att dessa tas inom kort.
SFP:s fullmäktigegruppordförande Nicke Wulff tolkar SDP:s begäran som att tidtabellen förskjuts, och att kollektivtrafikfrågan får ett svar i fullmäktige i mars eller april.
– Visar utredningen vettiga siffror kan det mycket väl bli "Bus Express"-alternativet.
Efter att ha tagit del av Wahlroos presentation är Wulffs bedömning att alternativet är tydligt och genomförbart.
Det sänker inte spårvagnsalternativet men nog det så kallade superbuss-alternativet. Skillnaden mellan boggi- och ledbussar och dubbelledbussar är för liten, säger Wulff.
I motsats till Ratilainen säger Wulff att om Åbo går in för "Bus Express" så kan staden fortsätta utveckla Österås och Kuppis och sedan, om 10–15 år, ta ställning till spårvägarna. Det ger också staden tid att lösa frågan om hur man ska ha råd med dem.
LÄS OCKSÅ: Konsult: Åbo klarar sig utan spårvagnar – bussar med egna körfält räcker