Förflytta dig till innehållet

Cyklingen i Åbo får skjuts av ambitiöst klimatmål – nu byggs cykelvägar i snabbare takt

cyklist på cykelväg
Cyklisterna ska bort från promenadstråket vid Aura å i Åbo och i stället få cykelfiler på Östra Strandgatan (till vänster på bilden). Men på grund av komplicerade trafikarrangemang kommer planeringen av cykelvägen ännu att ta nästa år i anspråk och bygget komma i gång först 2022. Foto: Emma Strömberg/SPT

Flera längre cykelstråk kommer att byggas i Åbo de närmaste åren. Tidigare var byggandet av cykelvägar en eldfängd politisk fråga där dragkampen mellan maximalt antal parkeringsrutor och fler cykelvägar gjorde att beslut om nya cykelvägar kunde dröja över tio år. Men de senaste åren har besluten om cykelvägar gått snabbare igenom den politiska beslutsprocessen.

Ordföranden för stadsmiljönämnden Saara Ilvessalo (Gröna) säger att Åbo äntligen har börjat förverkliga de cykelvägar som planerats ända sedan 90-talet.

Åbos målsättning att vara en koldioxidneutral stad 2029 har gett en skjuts åt utvecklingen av cykelnätet i Åbo. Stadsfullmäktige beslöt i klimatplanen att ”förutsättningarna för fotgängare och cyklister ska främjas kraftigt under alla årstider”.

Över 90 procent av Åbos befolkning bor på under 30 minuters cykelavstånd från Åbo salutorg. Största delen av dem bor dessutom inom en radie av 15 minuters cykelavstånd från centrum.

— De flesta rutter som körs med privatbil är också under två kilometer, så det finns alla möjligheter att ersätta bilen med cykel, säger Ilvessalo.

Att få fler att cykla är utmanande men viktigt för att nå klimatmålen

Åbos tillfälliga klimatdirektör Risto Veivo har i en tidigare intervju för SPT sagt att en av de största utmaningarna för att Åbo ska nå klimatmålen är att få ner utsläppen i trafiken. Och där krävs också Åbobornas egna insatser, som att till exempel ta cykel i stället för att åka bil till jobbet.

Stadens målsättning är att antalet fotgängare och cyklister ska öka med drygt tre procent årligen och att biltrafiken ska minska med två procent årligen. Ilvessalo konstaterar att det är en stor utmaning.

— Det är inte något som bara händer. Vi förtroendevalda och tjänstemännen måste jobba ganska hårt för att göra det lättare att cykla och gå och göra det svårare att åka bil, säger Ilvessalo och tillägger att det skulle krävas mera politisk vilja än vad som finns för tillfället.

Salt ska hålla cykelvägarna i skick också på vintern

Två större cykelvägsbyggen ska förverkligas i Åbo centrum i den närmaste framtiden. Österlånggatan och Östra Strandgatan vid Aura å ska få enkelriktade cykelvägar på båda sidor om bilfilerna. Österlånggatan cykelväg börjar byggas nästa vår, men planeringen av trafikarrangemangen för Östra Strandgatan har varit så komplicerade att det antagligen dröjer till 2022 innan cykelfilerna börjar byggas.

Efter dessa cykelstråk finns det ännu inte planer på större cykelvägsprojekt, förutom de cykelvägar som byggs i samband med att Åbo salutorg blir klart och vägarna runtomkring förbättras.

Förutom att bygga nya cykelvägar och cykelfiler ska Åbo också främja cykling året runt. På en testrutt har man testat metoden att salta cykelvägarna när det blir minusgrader och sopa dem när det snöat. Planen är att vinterunderhållet ska utökas till fler cykelvägar.

Dela artikeln

En kommentar: “Cyklingen i Åbo får skjuts av ambitiöst klimatmål – nu byggs cykelvägar i snabbare takt

  1. Ola lindholm skrev

    Mycket bra att ta fram satsningen. Men det ät bara vi som rör oss i Åbo som förstår det fina i kråksången.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *