Förflytta dig till innehållet

Bäst att avsluta spårvägsplaneringen

vit spårvagn närmar sig kameran, snö kring skenorna
Foto: Saku Lindblad

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Relaterade insändare

Spårvagnar i Åbo. Nicke Wulff skriver (ÅU 16.12) angående spårvägens inverkan i Tammerfors ”Värdet på fastigheterna har ökat, man har byggt mera bostadsfastigheter och kontorsfastigheter än beräknat och takten av byggnationen varit snabbare än beräknat”.

Har suttit ett antal timmar och försökt få reda på fakta i frågan. Med ”beräknat” avser Wulff troligen Tammerfors stora utredning om konsekvenserna av spårvägen från år 2016, enligt vilken byggnationen skulle bli något större med spårväg än med buss (buss kallades för 0+ alternativ). Detta är ett logiskt resultat då man man beaktar att Tammerfors med sin lineära struktur är inklämd mellan två sjöar och att spårvägen, som i detta fall är ett effektivt transportmedel, därmed kan betjäna en stor del av invånarna. Avgjort mycket större del än i Åbo.

Det som sedan hänt sedan 2016 är att Finland upplevt en byggboom orsakad av nollränta. Vi ser i Åbo hur enormt det byggts på båda sidorna om Aura ås mynning, Kuppis, Hallis, Reso, Tuulissuo, S:t Karins med mera.

Samma har hänt i Tammerfors, och givetvis ”snabbare än beräknat” år 2016.

I vilken mån byggandet längs Tammerfors spårväg beror på spårvägen, och inte skulle ha inträffat även med bussalternativet, har diskuterats i ett par yrkeshögskolors examenarbeten. Där konstateras bland annat att hyresnivån längs spårvägen har ökat, men att man inte kan hävda att detta specifikt skulle bero på spårvägen.

Intervju med affärsidkare längs spårvägen visar att största delen inte anser att spårvägen har ökat försäljningen. Det kan (enligt mig) bero på att bilburna kunder har minskat i samma takt som spårvägsburna kunder har ökat, vilket ju är bra. Men samma kunde ha hänt även med bussalternativet. Det är meningslöst att köra in med bil i centrum och parkera dyrt och krångligt, om man kan hoppa på buss eller spårvagn.

Nu har byggboomen kört i väggen då räntan ökat, konkurserna haglar och samhällets skuldmiljarder ökar. Att linjen Kråkkärret–hamnen skulle vara speciellt bra för nybyggen kan även ifrågasättas.

Var finns de lediga tomterna (om man inte börjar riva)?

Åbos expansion sker (om den ännu sker) inte längs en linje genom centrum, utan speciellt i periferin. Räntan kommer även att dominera stort i en kommande finansieringsdiskussion för Åbos spårväg. Nollränta har aldrig varit normalläge, och kommer aldrig att bli det. Ju högre räntenivån är, desto lägre rörliga kostnader krävs för investeringen.

Spårvägsförespråkarna lever i en drömvärld med något vackert, ekologiskt, lite gammaldags, snabbt, grönt och lyckobringande som ingenting kostar när man en gång har byggt systemet.

Men som Jan-Erik Wiik konstaterar (ÅU 23.1.2024) kan man inte ens påstå att driftskostnaderna generellt skulle vara lägre för spårvagnar än för (el)bussar.

När ekonomiska kalkyler visar, att Åbo spårväg är ännu mera olönsam än det fruktansvärt olönsamma entimmeståget, är det bäst att avsluta planeringen innan man bränt alltför många miljoner i onödan.

Det lär finnas viktigare saker att låna pengar för pengar än att gräva upp historisk lerjord och installera stålskenor.

Jarl Ahlbeck

Åbo

Dela artikeln

3 kommentarer: “Bäst att avsluta spårvägsplaneringen

  1. Sebastian Isosalo skrev

    Spårvägen är ett bra alternativ endast i större städer där man kan bygga en oval- (0) eller åttaformad (8) bana, och jag föreslår att Åbo inte är en sådan stad.

  2. Valentin Lindén skrev

    Det finns trots allt massor av orsaker till att Turun Raitiotie Oy fortsätter att byggteknikt planera snabbspårvägen och det tål inte att upprepas tillräckligt att Ahlbeck står för sin egna pessimism, sina egna åsikter liksom alla har sin egen åsikt om snabbspårvägen men vi kommer inte ifrån att en halvmiljon människor i Egentliga Finland är absolut inte någonsin godtagbart helt utan vare sig bättre tågförbindelser till Helsingfors, Nordens överlägset största stadsregion helt utan lokal spårtrafik och därför fortsatt skämmer ut sig framför alla andra mer framgångsrika städer. Det är dessutom inte okej att just Åbo är Finlands största stad med högst andel privatbilism. Ständiga klagomål på icke existerande vinterunderhåll. Alltså fungerar Åbo inte utan snabbspårväg.

  3. Ann-Marie Hartman skrev

    En väldigt bra artikel.Ingenting blir som förr. I dessa tider har man inte råd att leva i en drömvärld. I min barndom åkte man spårvagn. Men överallt Kom man inte fram med spårvagnen.Varför inte hellre satsa på ännu mera busslinjer och miljö vänliga sådana. Till och med datorstyrda sådana.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter