Förflytta dig till innehållet

Åttiominuterståget till Helsingfors

Åbo Underrättelsers logo

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Förbindelser. Några tankar beträffande åttiominuters tåget som Tom Simola skrev om i ÅU i lördags 28.1.2023.

Ju mer man sätter sig in i saken desto mera inser man hur orealistiskt hela projektet är.

Angående restiden. Till exempel en Pargasbo ska först ta bussen in till Åbo busstation och sedan till järnvägsstation och i Helsingfors ska hen förflytta sig vidare till resans slutmål. Realistiskt blir resans längd cirka 2,5–3 timmar.

Tar hen bilen till järnvägsstationen i Åbo ska hen leta efter en parkeringsplats för bilen. Då går det lite fortare ifall det finns parkeringsplatser.

Jag vet inte den exakta siffran för hur många som reser till Helsingfors med tåg, men jag har kalkylerat med en miljon resenärer per år. Så berättades det i Radio Vega i programmet ”Slaget efter tolv”.

Om jag räknar lågt så kostar byggandet av banan tre miljarder euro för skattebetalarna, men det kan bli mycket dyrare än så. Därtill kommer räntekostnaderna på cirka 1,5 procent.

Då man tänker sig att detta ska återbetalas under 30 år så blir kapitalkostnaderna 217 000 euro per dag eller 72 euro per resa. Därtill kommer drift- och servicekostnaderna.

Som exempel är den planerade restiden med tåget mellan Lojo och Helsingfors 33 minuter men stationen ligger cirka sju km norr om Lojo centrum. Då man räknar med att man bör ta sig till järnvägsstationen i Lojo och eventuellt parkera sin bil samt ta sig vidare i Helsingfors så blir restiden 1–1,5 timme.

Med egen bil tar resan hälften av denna tid.

Politikerna och tjänstemännen är konstiga då de till exempel inte vill berätta hur stort klimatavtrycket är. Gällande detta projekt har ingen talat om hur projektet påverkar miljön.

Vad ska förespråkarna säga till de tusentals människor som blir lidande på grund av detta bygge? Denna planerade tågbana kommer att förstöra befintliga skogar, åkrar och samhällen. Både människor och djur blir lidande.

Man jämför ofta sådana här tågprojekt med finansieringen av landsvägar, motorvägar och deras underhåll men ni ska veta att bilisterna betalar ett par miljarder euro mera än vad kostnaderna är i skatter och avgifter.

Jag hörde av en person som är med och planerar detta tågprojekt att det är fint att hålla på med ett sånt här korkat projekt som aldrig kommer att förverkligas.

Planeringen har redan kostat oss skattebetalare 150 miljoner och det kommer att fortsätta att kosta.

I dessa kärva ekonomiska tider finns det lagstadgade uppgifter som måste bekostas.

Ralf Nikander

Dela artikeln

En kommentar: “Åttiominuterståget till Helsingfors

  1. Jan-Eikk ingvall skrev

    Just så! Få bor bor och arbetar på ändstationerna. I absoluta minuter sparas naturligtvis tid, men den totala restiden är fortsättningsvis något helt annat än ”en timme”.

    Och fråga är om det är rätt väg att främja dagligt pendlande mellan städerna – för det är ju det som det hela går ut på. Möten och i viss mån arbeten kan skötas på distans numera. I annat fall borde samhället underlätta arbetskraften att få bostad nära arbetsplatsen; då sparas både tid och miljö.

    För den som reser mera sällan spelar 15 minuter hit eller dit inget; viktigare är det att resan är bekväm, att man kan läsa eller skriva på tåget.

    Flera stationer skulle betyda att fler människor kunde utnyttja tåget. Varför inte utveckla ett system där tåget kan ta upp och avlämna passagerare utan att stanna helt. Om rymdfarkoster kan dockas med varandra borde vagnar kunna kopplas till och från utan att tågen stannar, kanske bara minskar hastigheten till 60 km/h. Något för våra ingenjörer att tänka på! Idén ger jag gratis.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter