Entimmeståget eller kustbanan?
Inför valet i april har diskussionen om Entimmeståget tagit fart. Det finns två läger, båda är lika övertygade om sin sak. Egentliga Finlands förbunds främsta mål för det kommande regeringsprogrammet…
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Håller med dej, Risto Nummela 👍👍
Problemet med kustbanan är saknaden av dubbelspår. Man kan aldrig lita på att tåget kommer fram i tid eftersom ett enda försenat tåg gör att alla andra blir försenade. Entimmesbanan borde bli dubbelspårig för att i praktiken ens bli ett 1 timme 18 minuter -tåg. Genom att göra kustbanan dubbelspårig skulle man för en avsevärt lägre kostnad åstadkomma ett 1h 18min -tåg som också i verkligheten är framme på den tiden.
Att motivera entimmeståget med att planeringen av den kommit längst kan inte tas på allvar. Om alla planer som kommit långt förverkligas bara för att de kommit långt blir den offentliga ekonomin fullständigt ruinerad på nolltid.
Entimmesbanan bygger på den förlegade tanken att restiden är bortkastad tid. Dagens mänskor i aktiv ålder kan alltid utföra arbetsuppgifter på distans. För många är restiden på tåget tvärtom en värdefull resurs. De väljer tåget framför bilen för att använda tiden effektivare. ÅUs eminenta tidigare ekonomikolumnist Markus Jäntti skrev sina kolumner på tåget – på Kustbanan!