Viking Line kräver ersättningar av varvet som bygger Viking Glory – leveransen försenas igen

Kari Granberg/Viking Line
Ett fartyg i en torrdocka
Leveransen av Viking Glory har skjutits upp flera gånger och nu kommer Viking Line att yrka på ersättningar avvarvet Xiamen Shipbuilding Industry.
Publicerad:

Leveransen av Viking Lines flaggskepp Viking Glory på varvet i Xiamen i Kina har försenats i flera olika repriser. Intentionsavtalet undertecknades redan år 2016 och det slutliga avtalet trädde i kraft i april 2017. Då var det meningen att fartyget skulle levereras under år 2020.

Pandemin satte stopp för planerna och i fjol vintras stod arbetet stilla i över en månad på grund av omfattande coronautbrott på varvet. De stränga karantänsreglerna gjorde det också svårt för både leverantörer och varvsarbetare att ta sig in på varvsområdet.

I ett pressmeddelande från januari i år sade vd Jan Hanses att man tar emot fartyget under senhösten, alltså i dessa tider, så att fartyget skulle ha startat mot Åbo i november. Nu har också den tidtabellen justerats, säger Hanses.

– Avfärden och leveransen sker först i december så att hon är i Åbo i början av året. Det ska ändå inte påverka tidtabellen för när hon börjar trafikera, vi räknar med att det ska ske den första mars.

Arkiv/Erika Brenner
Man vid ett skrivbord.
Vd Jan Hanses säger att Viking Line kommer att kräva ersättningar av varvet som bygger Viking Glory.

I avtalet finns en klausul om förseningsböter ifall fartyget inte blir klart inom utlovad tid. Den klausulen kommer Viking Line att utnyttja, men Hanses vill inte kommentera hur stora ersättningar man kommer att kräva.

– Det beror på när fartyget levereras. Men summan är inte relevant då man ser till helheten.

Enligt avtalet från april 2017 är priset för Viking Glory cirka 194 miljoner euro.

Jag har hört att allt arbete inte hinner bli klart på varvet i Kina, utan att vissa jobb måste göras i Åbo. Stämmer det?

– Det är frågan om inredningsarbeten som dels görs under resan och dels i Åbo hamn. Det handlar främst om leveranser som det inte lönar sig att skicka till Kina.

Med tanke på alla förseningar - är ni nöjda med hur det kinesiska varvet har jobbat?

– Det blir nog ett fint fartyg då det är färdigt.

Är du orolig för att det blir ytterligare förseningar?

– Vi har lärt oss att med coronan kan allting hända, men vi utgår från att vi får henne i december.

Reporter (Åbo)
Publicerad: