Maras Timo Lappi om personalbristen i restaurangbranschen: Läget är katastrofalt

Arkiv/Emma Strömberg
Servitör med mat.
Det råder en skriande brist på både köks- och serveringspersonal.
Publicerad:

ÅU har rapporterat om flera fall av personalbrist i restaurangbranschen, bland annat i sommarstaden Hangö. Fenomenet är inte bara regionalt eller nationellt. Det gäller hela Europa.

– Läget är katastrofalt både vad gäller kockar och servitörer. Det råder stor brist i hela landet, säger Timo Lappi, vd för Turism- och restaurangförbundet Mara.

Han skyller på de långvariga och strikta coronarestriktionerna som drabbade branschen och som fick många att fly den. Det syns också i ett ras i antalet sökande till våra hotell- och restaurangutbildningar.

– Vi hade vissa problem redan innan men pandemin fick bägaren att rinna över.

Enligt Lappi litar branschfolket inte på regeringen utan är rädda att det kommer nya restriktioner i framtiden.

– Det har varit otroligt lätt att stänga restauranger. Nu finns en proposition om att kunna stänga restauranger med utskänkning som huvudverksamhet även i framtiden. Finland är det enda landet i Norden som resonerar så här om restriktioner.

– Det är inte rätt att vår bransch ska bära ansvaret för att resurserna inom sjukvården ska räcka till. Åtminstone inte om det övriga samhället lever så gott som normalt.

Begränsad öppethållning vanligt

Enligt Lappi finns det enstaka fall där krögare har tagit beslutet att lägga ner verksamheten helt och hållet, bland annat på orter där man konstaterat att det inte kommer att finnas personal att tillgå i framtiden heller.

Det vanliga är ändå att man begränsar öppettiderna eller håller stängt vissa dagar.

På högtider som 1 maj och mors dag har restauranger varit tvungna att neka gäster eftersom det inte funnits personal.

– Det leder också till att kundbetjäningen försämras och till snävare menyer.

Lappi säger att både företagare och personal lever under oskäligt stor press för tillfället. Livsmedelspriserna kommer som en följd av kriget i Ukraina att stiga med 15 till 20 procent i år. Också kostnaderna för energi och transport ökar. Många företagare har gjort slut på eget kapital och skuldsatt sig.

Finns inga enkla lösningar

Men det finns inga snabba lösningar på problemet.

– Innolink gjorde en undersökning som publicerades förra veckan där man konstaterade att arbetskraftsbristen är värst i servicebranschen. Det framkom att 78 procent av hotellen och 73 procent av restaurangerna anser att det är svårt att rekrytera kunnig personal.

En orsak till detta är grundproblemet, det vill säga att för få kommer in i branschen jämfört med den mängd som slutar. Och den här trenden kommer att fortsätta.

Studier visar att personalbristen i hotell- och restaurangbranschen ligger på 10 till 20 procent i hela Europa. Alla länder konkurrerar om arbetskraften.

– Vi måste vidta aktivare åtgärder för att rekrytera arbetskraft utanför Europa, till exempel i Asien. Vi måste naturligtvis följa arbetslagstiftningen och kollektivavtalen. Vi kan inte ha två olika marknader, reglerna måste vara lika för alla, säger Lappi.

Vilka är då ljuspunkterna? Finns de?

– Det är en bransch med tillväxt på sikt och människorna är benägna att utnyttja vår service, säger Lappi.

Reporter (Västnyland)
Publicerad: