Barbie strikes, back med mera information

Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Spårvagn i Åbo. Till Jan-Erik Wiik som i ÅU (19.10.2023) fortsätter hävda att alla de många, tusentals orsakerna till att snabbspårvägen är helt livsviktig inte övervinner de ekonomiska förlusterna.

Jag vill ge er läsare lite mera kött på benen med mera rationell information om vad CBA (Cost-Benefit Analysis) är för någonting som jag har kontrollerat med tre punkter nedan:

1. I Finland utvecklade man CBA för att motivera byggandet av motorvägar och landsvägar. Den största nyttan är den tid som bilförande sparar då och räknar inte på effekter i samhällsstrukturen eftersom de för bilprojekt är nästan utan undantag negativa.

2. CBA omfattar inte kollektivtrafikprojektens nyttor i samhällsstruktur och ökat kollektivtrafikresande. Man har också redan i Åbo räknat på att direkta inkomster från tomtförsäljning och hyror samt från betalningar av de många stadsutvecklingsprojekten i och med ökad byggrätt på privat mark överstiger spårvägens investering. Till detta kommer det faktum att om en spårväg byggs, har till exempel hyreshusen i Kråkkärret i framtiden ett positivt värde.

3. Det projekterade antalet 21000 resenärer jämfört med dagens 50000 i Tammerfors är alldeles för lågt jämfört med erfarenheterna från Tammerfors och Bergen. Metoderna för att ge en prognos över ökningarna i trafiken i samband med CBA är anpassad till att planera ökning av biltrafiken på gatu- och vägnätet.

I Tammerfors Snabbspårväg har man en annan, mycket mer gedigen modell som utvecklats men som vi vet: Även den visade på en alltför låg passagerarsiffra för snabbspårvagnarna även om den är mer optimerad för kollektivtrafik än CBA- modellen och ändå översteg användningen av snabbspårvagnarna alla förväntningar i Tammerfors: I Tammerfors kommer man att från och med Svenska Dagen 6.11 att introducera ännu tätare intervaller mellan snabbspårvagnarna som går till och från storförorten Hervanta på grund av att snabbspårvagnarna i rusningstid är fortsatt fullsatta!

Ökningen av antalet passagerare på byggda spårvägssystem är praktiska erfarenheter. En modell är bara en prognos som kan vara felaktig.

Valentin Lindén Helsingfors och Åbo

Publicerad: