Åtta argument för spårvagnen
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Spårvagn i Åbo. Det finns argument för att investera i spårväg i Åbo (och det finns naturligtvis motargument).
Jag har försökt sammanlänka Nicke Wulffs tre argument för spårvägen (ÅU 16.12.2023) med ett antal som jag har extraherat från olika andra texter och källor.
Grovt taget kan argumenten delas in i ”plus-argument” och ”minus-minus-argument”.
Plusargumenten är sådana där man vidhåller att själva argumentet är ett positivt stöd för ens åsikt och där man sedan kan diskutera dess tyngd i slutbalansen.
Minusminusargumenten är sådana där man i det uppenbara syftet att skapa ett eget underförstått plusargument framhåller hur fel ens meningsmotståndare har eller hur orättvisa analysverktygen är. Minus x minus blir ju plus i aritmetiken.
1. Spårvägen är ett verktyg för stadsutvecklingen. Spårvägen signalerar för entreprenörer, företag, investerare och stadens invånare att Åbo planerar långsiktigt och permanent. Man räknar med att det finns en enorm byggnadspotential längs den planerade rutten för spårvägen.
2. Spårvägen är en central del av framtidens kollektivtrafik. Bussar kan inte svara på det ökade trafikbehovet då deras kapacitet är klart mindre än spårvagnens. Spårvägen svarar också bättre på behovet av tillgänglighet och tidtabellerna ger spårvägen en bättre förutsägbarhet.
3. Spårvägen är på sikt ekonomiskt hållbar. Markanvändningen ger större inkomster, biljettintäkterna inom kollektivtrafiken ökar och driftskostnaderna för spårvägen är lägre och mer förutsägbara än med busstrafik.
4. Spårvägen är en avgörande imagefråga. Den har betydelse för såväl befolkningsutvecklingen som för företagsetableringen.
5. Också vi måste ha en spårväg – alla andra har. Man jämför med andra stadsregioner och menar att det som har visat sig bra annanstans också skulle vara bra för Åbo.
6. Metoderna att utvärdera investeringar är vinklade mot rälsprojekt. De ger därför en felaktig bild av lönsamheten.
7. Spårvägens motståndare har inte rent mjöl i påsen. Eller så är de dumma och okunniga.
8. Stadsstyrelsen har redan fattat beslut om att gå vidare med planerna för spårväg och att inte dess mera utreda bussalternativet. Vi ska inte ta ett steg bakåt i argumentationen.
Hur långt håller dessa argument? Och det finns säkert andra som jag inte har beaktat. Väger de i slutändan tyngre än motargumenten? Det viktigaste av motargumentet är prislappen. Väger det tyngre än alla förargument?
Jan-Erik Wiik