Aboa Mare investerar stort i teknisk utbildning -- utbildningschef Micael Vuorio är nöjd
Aboa Mare, sjöfartens utbildningscenter i Åbo, investerar i ny teknik som ska lyfta sjöfartsutbildningen till en ny nivå.
Investeringarna görs i huvudsak inom simulatorutbildningen.
Teknikutbildningen utvidgas både inom examensutbildningarna och kursverksamheten.
Dessutom får simulatorenheten en ny fjärrstyrningscentral för fjärrstyrda fartyg i höst.
Fortbildningen av rederiernas maskinbefäl får också ny teknik, bland annat VR-teknik som möjliggör virtuella besök i fartygens maskinrum.
Kursdeltagare från hela världen
Tekniken används bland annat inom säkerhetsutbildningen för personal på LNG-drivna fartyg, en utbildning som lockar kursdeltagare från hela världen.
– Den snabba tekniska utvecklingen inom sjöfarten ställer krav på utbildningen. Det gör att vi tillsammans med experter har jobbat fram en ny vägkarta, Simulator Road Map 2030, som visar hur simulatorutbildningen ska utvecklas framöver. Målet är att garantera en fortsatt hög nivå på sjöfartsutbildningen, säger utbildningschef Micael Vuorio.
Kimitoöbon Vuorio är chef för Aboa Mares sjöfartsutbildning sedan årsskiftet då han tog över posten efter Per-Olof Karlsson.
Han tar också över posten som vd i aktiebolaget Aboa Mare efter Karlsson som nu går i pension.
Aktiebolaget erbjuder fortbildningskurser inom sjöfartsbranschen och ansvarar för simulatorverksamheten vid Aboa Mare som också är marknadsföringsnamn för Novias och Axxells sjöfartsutbildning.
Utbildning på tre nivåer
Vuorio beskriver Aboa Mare som ett utbildningscenter där utbildningen sker på tre nivåer.
Axxell ger grundutbildning på institutnivå och Novia på yrkeshögskolenivå medan bolaget Aboa Mare med sin kursverksamhet erbjuder fortbildning för betalande kunder.
Kunderna är rederier, hamnar och organisationer inom sjöfartsbranschen.
Dessutom har Novia en omfattande forskning och utveckling vid Aboa Mare.
– Aboa Mare är mera än bara sjöfartsutbildning. Vi rör oss på ett mångfacetterat område inom sjöfartsklustret där många teknikföretag är involverade, säger Vuorio, som innan han blev utbildningschef fungerade som kursledare vid Aboa Mare.
Han har jobbat inom sjöfartsutbildningen sedan 2001 då han blev erbjuden en lektorstjänst i navigation vid dåvarande Yrkeshögskolan Sydväst.
Jobbade i 17 år på sjön
Innan dess jobbade Vuorio i 17 år på sjön på både inhemska och utländska fartyg.
Första anställningen var som lättmatros 1984 ombord på passagerarångfartyget s/s Borea som då trafikerade rutten Åbo–Stockholm.
I dag heter fartyget Bore och ligger i Aura å där det fungerar som museifartyg och hostel.
Under sjömanskarriären hann Vuorio jobba ombord på passagerarfartyg, kryssningsfartyg och inom frakttrafiken, bland annat på Engships fraktfartyg samt Gustaf Erikssons kylfartyg som gick i oceantrafik.
Efter sjökaptensexamen 1994 jobbade han som styrman på passagerarfartyget Mariella.
Vuorio jobbade också en tid ombord på kryssningsrederiet Star Cruises fartyg, före detta Athena och Kalypso som hade köpts upp av det kinesiska bolaget Genting och fungerade som casinofartyg i vattnen utanför Singapore.
Intresserad av teknik
Hans sista uppdrag på sjön var jobbet som överstyrman på Silja Serenade i slutet på 1990-talet.
Fartyget var på den tiden ett high tech-fartyg som var utrustat med ett integrerat navigationssystem.
– Det passade mig bra eftersom jag alltid varit intresserad av ny teknik ombord på fartyg, säger Vuorio.
Som kursledare vid Aboa Mare har han varit med och byggt upp simulatorutbildningen tillsammans med sina kolleger och fått kursverksamheten att växa.
Utöver rederierna har Aboa Mare ett nära samarbete med flera teknikföretag.
Det gäller inte minst byggandet av fjärrstyrningscentralen som när den kopplas till en simulator möjliggör fjärrstyrning av fartyg.
Utvecklingen går mot fjärrstyrda fartyg
Digitaliseringen och utvecklingen mot fjärrstyrda och autonoma fartyg är hett stoff och ett område som lockar nya aktörer till sjöfartsklustret.
Enligt Vuorio dröjer det ännu en tid innan de fjärrstyrda och autonoma fartygen introduceras, men det gäller att vara beredd när de kommer.
– Man är redan en god bit på väg när det gäller mindre fartyg, säger han.
Fjärrstyrningscentralen ska till en början främst tjäna forskningen och utvecklingen. Men meningen är att den senare ska bli en del av simulatorutbildningen och på sikt också en del av grundutbildningen.
En del ser de fjärrstyrda och autonoma fartygen som ett hot mot sjöfarten framförallt när det gäller jobben.
Nya typer av jobb uppstår
Men Vuorio anser att utvecklingen för med sig nya möjligheter.
– Det dyker upp nya typer av jobb där det behövs personal. Till exempel teknikföretagen har ett stort behov av yrkeskunnig personal som utbildats inom sjöfarten. Det här är ett område där de finns alla möjligheter att utvecklas, säger han.
Aboa Mare har de senaste åren startat nya utbildningslinjer med inriktning på teknik. Och simulatorverksamheten har utvecklats till enhet som med sin kursverksamhet och utrustning är den största i sitt slag i Norden.
– Vi har innovativa instruktörer som är intresserade av att utveckla utbildningen tillsammans med våra samarbetspartners. Innovationerna kan sedan tillämpas inom grundutbildningen som på det här viset får ett mervärde och kan hållas på en fortsatt hög nivå, säger Vuorio.
Micael Vuorio
Yrke: Utbildningschef för sjöfartsutbildningen vid Aboa Mare
Bor: I egnahemshus i Vreta i Kimito.
Familj: Hustru och två söner.
Fritidsintressen: Uteliv och fiske tillsammans med familjen, sommarstugan i Västanfjärd.
Gillar: Timmermansarbete, är en bra motvikt till jobbet.
Trivs bäst: Hemma.
Aboa Mare
Utbildningscentret har idag cirka 500 sjöfartsstuderande inom Axxell och Yrkeshögskolan Novia, och dessutom årligen omkring 1500 deltagare i kortkurser.
Novia utbildar sjökaptener på två linjer, en utbildningslinje på svenska och en internationell linje där utbildningsspråket är engelska, dessutom finns två magisterprogram varav det ena är kopplat till den autonoma sjöfarten.
I höst startar en ny engelskspråkig utbildning av sjöfartsingenjörer.
Axxell utbildar vaktmaskinmästare och vaktstyrmän samt skeppare och maskinskötare.
Simulatorhelheten omfattar 10 simulatorbryggor, en maskinrumssimulator, en VTS-simulator, en DP-simulator och en radiosimulator.
Sjöbefälsutbildningen vid Aboa Mare är den äldsta yrkesutbildningen i Finland, den startade för över 200 år sedan.
Utbildningen har bytt namn flera gånger men har fortsatt oavbrutet sedan år 1813.