Dyra önskedrömmar – "Invånarna skulle få betala dyrt för en linje de inte har någon nytta av överhuvudtaget"
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Åbos topptjänstemän satsar stora pengar på planering av spårväg (ÅU 18.5.). Men visionerna är önskedrömmar.
För det första, befolkningsprognosen enligt vilken Åbo skulle ha 105 000 invånare fler år 2050 är tvivelaktig. Varifrån skulle denna enorma människomängd komma, då vi har synnerligen låg nativitet?
Och skulle de nyinflyttade faktiskt bosätta sig längs spårvägslinjen som inte heller leder till deras arbetsplats som t. ex. kan vara varvet i Reso, industrin i Pansio, eller områden inklusive köpcentra kring omfartsvägen och öster om begravningsplatsen?
Det kan väl inte vara meningen att nöjesåka med en spårvagn som kostat hundratals miljoner?
Helsingfors centrum (med täta spårvägslinjer) deklinerar som bäst och en femtedel av alla affärslokaler i rutstaden står redan tomma. Nyligen flydde även Alepa fältet. Befolkningsökningen sker i periferin.
I Åboregionen skulle detta betyda inflyttning till Uittamo, Reso, Runosbacken, Hirvensalo, Peltola, Hallis, Skansen, Mylly, S:t Karins med mera.
Alla dessa är utanför spårvägslinjens verksamhetsområde och invånarna skulle få betala dyrt för en linje de inte har någon nytta av överhuvudtaget. Tammerfors har en linjär stryktur och spårvägen var därför motiverad.
För det andra, kostnadkalkylen håller säkert inte. Och att staten skulle gå in och betala en tredjedel (100 miljoner nämndes, men det blir mera) verkar osannolikt med tanke på att det måste sparas miljarder under många år framöver, och de minst svidande och därmed mest sannolika nedskärningsobjekten är onödiga entimmeståg och spårvägar.
För det tredje nämndes exempel på vad som skulle finnas längs rutten. Men vad som inte skulle finnas borde också nämnas. Vid linjen finns två universitet, men inte Studentbyn. Vem åker mellan två universitet? Hur många åker från kyrka till biblioteket och vidare till Saluhallen och hamnen?
För oss som har begränsad tid kvar är tanken på hur Åbo centrum kommer att se ut under många år under spårvägens byggnad då grävmaskinerna härjar överallt (se kartan i ÅU 18.5.2023 och tänk själva) rent avskyvärd.
Bäst att hålla sig på avstånd. Upplevde redan hur det var i Tammerfors, men i Åbo blir det sjudubbelt värre.
Man har ju redan lärt sig att undvika Helsingfors centrum. Frasen att spårvagnen "behövs för stadens utveckling" är givetvis propaganda.
Spårvägen är snarare ett profileringsprojekt för undersysselsatta byråkrater. Och en guldgruva för byggföretagen.
Jarl Ahlbeck
Pensionär