Ari Tuukkanen har jobbat 20 år som försäljare – firar ännu varje lyckad affär

Det var inte försäljare som Ari Tuukkanen planerade att bli från början. I dag har han 20 år bakom sig i branschen, och har nått framgång. Branschen är tuff men givande. Att bryta isen och komma på god fot med kunden är en viktig faktor för att lyckas. Foto: Annina Suominen
Publicerad:

[caption id="attachment_378441" align="alignnone" width="1000"] Det var inte försäljare som Ari Tuukkanen planerade att bli från början. I dag har han 20 år bakom sig i branschen, och har nått framgång. Branschen är tuff men givande. Att bryta isen och komma på god fot med kunden är en viktig faktor för att lyckas. Foto: Annina Suominen[/caption]

En ålänning väntar på en transport i Artukais, och Starkkis företagsförsäljareAri Tuukkanen avbryter intervjun för att lösa saken.

Medan han gör det noterar skribenten två TPS-skjortor på kontorsväggen. De fungerar ibland som isbrytare i samtal med kunderna, berättar Tuukkanen.

– Detsamma gjorde en miniräknare stor som ett A4-pappersark, som jag använde förr. Folk ville genast påpeka att den var stor, jag skojade om att en stor räknare behövs för att räkna stora rabatter, och isen var bruten.

Att bryta isen och komma på god fot med kunden är viktigt – det gäller att bygga förtroende. Förtroende är också något som Tuukkanen har gott om efter 20 år i branschen. Så har det inte alltid varit – som ung upplevde han tidvis att speciellt äldre personer inte hade förtroende för honom.

– En köpare som arbetat 40 år i byggbranschen vill inte alltid lyssna på en ung person.

Ari Tuukkanen

Aktuell som: Företagsförsäljare inom byggbranschen på Starkki, ett av Finlands största företag i branschen.

Ålder: 40.

Familj: Sambo och en dotter.

Bor: I Åbo, född och uppvuxen i Pargas.

Fritidssysselsättning: ”Vi bor i ett gammalt frontmannahus, så vi arbetar med det. Vi sysslar också med geocoaching och har hittat saker i Ryssland, Spanien, Thailand, Sverige, Estland och Tyskland.”

En annan av de viktigaste faktorerna är givetvis varornas pris. Alla försäljare lusläser regelbundet andra försäljares priser, för att veta vad de har att tävla om.

En god försäljare måste också ha en stark tävlingsinstinkt.

Varje affär är en seger, och Tuukkanen knyter näven i luften och jublar varje gång han lyckas, oavsett hur liten vinsten är.

– Alla som arbetar som försäljare vet vilken känsla jag talar om.

Började i branschen av en slump

Det var inte försäljare som Tuukkanen planerade att bli från början.

1999, efter att ha genomfört sin värnplikt, funderade han på vad han skulle göra. Han hade en bakgrund inom den frivilliga brandkåren, och hade gått en byggnadsutbildning eftersom en utbildning krävdes för att få bli brandman på den tiden.

Men en annons i Pargas Kungörelser om ett tre veckors vikariat som försäljare vid Tage Erikssons företag förändrade situationen. Tuukkanen sökte och fick jobbet.

– Det är tack vare det som jag satsade på den här branschen. Tre veckor blev till två månader, och allt som allt jobbade jag tre år där.

Efter de tre åren jobbade Tuukkanen nio år som försäljare på en bygghandel i S:t Karins, två år som fönsterförsäljare och fyra år för en bygghandel i Lill-Heikkilä.

Efter det gjorde han en avstickare till möbelförsäljningsbranschen.

Där stannade han ett par år, men återgick till försäljning av byggmaterial efter att ha tröttnat på att alltid vara på jobb och eftersom han ville bilda familj med sin sambo.

– Det var dåliga arbetstider. Om jag gjorde en offert en måndagsförmiddag, men kunden genomförde köpet med en kollega senare, fick jag inte provisionen. Men det var överlag bra provision i branschen, säger Tuukkanen, som tidvis tjänade hela två ”vanliga” månadslöner på en månad.

Hans vinnarinstinkt kom väl till pass i möbelförsäljningsbranschen.

– Om någon sålde bättre, jobbade jag dubbelt så hårt.

Efter möbelföretaget blev det en järnaffär, och ett par år senare blev han tillfrågad om att börja jobba för Starkki, vilket på sätt och vis innebar att komma hem eftersom företaget i Lillheikkilä, där han jobbade tidigare, hade köpts upp av Starkki.

"Kungen på täppan"

I dag säljer Tuukkanen alltså material till företag, och arbetar inte längre ”på golvet”.

– Att arbeta som företagsförsäljare på ett så här stort och starkt företag är nog målet, det är som att vara kungen på täppan.

Att tala svenska har också visat sig vara ett av Tuukkanens trumfkort, och han har bland annat många kunder i skärgården.

– Ryktet går snabbt och ett gott rykte betyder allt.

Tuukkanen upplever att han har lyckats bra i karriären, och säger sig inte ha gått till jobbet med dålig smak i munnen en enda gång. Men han är medveten om att långt ifrån alla passar för ett försäljningsyrke.

– Jag tror att många är rädda för att ta risken att inte ha tillräckligt med lön. Försäljningsjobben är ofta baserade på provision.

Tuukkanens bästa råd för försäljare som vill lyckas är följande:

– Håll dig till sanningen och uppmuntra kunden att alltid kolla med sin byggentreprenör huruvida en viss vara passar bygget.

– Lova inte mer än vad du kan hålla. Annars sitter du som jag och skriver mejl klockan halv elva på kvällen.

– Var dig själv. Jag hade inte orkat spela teater i 20 år.

LÄS OCKSÅ:

Många försäljningsjobb lediga i Egentliga Finland

”En bra försäljare överträffar sig själv” — Matti Ahokas på Elisa har höga målsättningar

Reporter
Publicerad: