Förflytta dig till innehållet

Yrkesförarna kräver bättre vinterunderhåll

 

Oroad. Man blir bekymrad då man ser i vilket skick våra landsvägar är. De stora riksvägarna är i huvudsak bra skötta. Men på de mindre landsvägarna har vinterunderhållet klart försämrats, säger yrkeschauffören Olli-Pekka Isotalo. Foto: J-O Edberg


Yrkeschaufförerna är oroliga för den bristande trafiksäkerheten på våra landsvägar.
Dåligt skötta vägar har under åren lett till farosituationer och olyckor. En del olyckor har krävt dödsoffer.
Den här vintern är inget undantag. Dödsolyckor har inträffat till följd av halt väglag.
Också yrkesförare har omkommit i trafikolyckor som kunde ha undvikits ifall vägförhållandena varit trygga.
Yrkeschaufförerna som får sitt levebröd från landsvägstransporterna löper i snitt större risk att skadas eller förolyckas i trafiken eftersom de befinner sig på vägen största delen av sin arbetstid .
Oron är stor hos chaufförerna som nu vill uppmärksamma beslutsfattarna och vägmyndigheterna på bristerna i vägunderhållet framför allt om vintrarna.
På initiativ av transportbranschen intresseorganisation SKAL höll yrkeschaufförerna på fredagen en tyst stund i 20 minuter för att minnas dem som omkommit eller skadats i trafiken till följd av brister i vägunderhållet.

Alla yrkesförare deltog inte i den tysta stunden. Deltagandet var frivilligt. Foto: J-O Edberg


Deltagandet var frivilligt och många yrkeschaufförer valde att inte avbryta sina körrutiner klockan 12 då det var meningen att den tunga fordonstrafiken stannar och motorerna tystnar.
Långtradarchauffören Olli-Pekka Isotalo från Eura hör till dem som valde att stanna sin långtradare vid tolvslaget.
Han tycker att initiativet är bra.
– Man blir bekymrad då man ser i vilket skick våra landsvägar är. De stora riksvägarna är i huvudsak bra skötta. Men på de mindre landsvägarna har vinterunderhållet klart försämrats, säger Isotalo.
Han anser att landsvägarna var i bättre skick förut när vägunderhållet fungerade.
– Nu kan det dröja länge innan en väg plogas. Samma sak gäller för sandningen. Vägen kan nog vara plogad, men man har inte sandat, säger Isotalo, som sett farliga situationer uppstå i trafiken till följd av att vägytan varit hal.
För yrkeschauffören Tero Lindroos i Dalsbruk gäller samma sak. Han tycker också att SKAL:s initiativ är bra.
– Det finns vägar på Kimitoön som är dåligt skötta, framförallt i Västanfjärd är vägarna dåliga.
Osandade vägar är ett stort bekymmer för yrkestrafikanterna.
– Nyligen körde en tankbil i diket i Dalsbruk bara för att vägen var osandad, säger Lindroos.

Vinterunderhållet i Åbo. Uittamovägen en tidig februarimorgon. Den oplogade vägen ser ut som en skogsbilväg på det aktuella avsnittet. Men så är avståndet till Åbo centrum också tre kilometer. Foto: J-O Edberg


Terhi Laurén, vd i åkeriorganisationen Turun Autoilijat i Åbo, säger att yrkesförarna och transportbranschen i flera års tid gjort påstötar till myndigheterna om att vinterunderhållet av vägarna måste förbättras.
– Men inget har hänt. Chaufförernas tysta stund är ett nödrop om att något måste göras.Vinterunderhållet måste få mera resurser. Klassningen av vägarna måste också ändras så att vinterunderhållet av de mindre landsvägarna kan förbättras, säger Laurén.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter