Förflytta dig till innehållet

Yle: Om ditt brev försvinner är det Postens ansvar – i praktiken fungerar det ändå inte så

John Eriksson/SPT

Posti med stora bokstäver på en tegelvägg.John Eriksson/SPT

Posten/Posti Foto: John Eriksson/SPT


Yle skriver att det är svårt för en privatperson att bevisa att till exempel en försvunnen räkning är Postens fel.

Postmottagare vittnar i allt högre grad om brev som dyker upp mycket sent eller uteblir helt. I teorin är det Posten som ansvarar för förseningar eller försvunna brev. I praktiken ser det däremot annorlunda ut, skriver Yle.
Henrik Sillanpää, konsumenträttsrådgivare på Konkurrens- och konsumentverket, säger till Yle att det är svårt för en privatperson att bevisa att det är Posten som gjort sig skyldig till försvunna eller försenade brev.
Om ett företag kan uppvisa att de postat en räkning korrekt är man som konsument i en svag ställning. Posten kan inte heller uppvisa några bevis på att de tagit hand om brevet på ett korrekt sätt.
– Vanliga brev spåras inte. Så det blir ord mot ord, säger Sillanpää.
Enligt Postlagen ersätter Posten försvunna brev med en summa på upp till 50 euro.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter