Förflytta dig till innehållet

Vilket roligt jobb du har!

En kvinna som tittar in i kameran. Bakgrunden är vit.

När jag nämner att jag är naturskollärare blir folk ofta nyfikna. Det är förståeligt att naturskolläraryrket är obekant eftersom det endast finns omkring 30 naturskolor i landet. När jag berättar får jag för det mesta glada kommentarer.

Vilket roligt jobb du har! Visst stämmer det att jobbet är roligt men det är också mycket mer än att bara vara ute och leka.

Som naturskollärare har jag ofta tidig väckning. Naturskolan har inget eget skolhus och inga egna elever utan jag åker runt för att besöka regionens skolor och daghem och går ut med eleverna. Jag måste hinna fram innan skoldagen börjar.

Längs vägen beundrar jag höstmorgonens landskap genom vindrutan på naturskolans eldrivna paketbil, och blir påmind om varför jag gör just det här jobbet.

Att få beundra, njuta av och trivas i naturen är viktigt. Det ger barn som vuxen känsla av mening, sammanhang och omtake om naturen. Vi mår bättre, koncentrerar oss bättre och lär oss bättre.

Jag arbetar i ett klassrum i ständig förändring. Även om jag har besökt platsen tidigare ser naturen lite annorlunda ut varje gång.

Ibland har jag tur och hittar ätna kottar på stigen och ett nyss omkullfallet träd att öva balansgång på just då ekorren är temat för dagen.

Uteundervisningen blir som bäst då vi får upptäcka, undersöka och använda det som finns omkring oss.

Det gäller för mig att välja vilka uppgifter i anslutning till dagens tema som passar bäst att utföra i just den här miljön och plocka fram rätt undervisningsmaterial ur bilen.

Med mig har jag dels utrustning för naturundersökning som håvar, kikare och måttband. Därtill har jag olika typer av kort, tärningar,  bokstavsdukar och annat som behövs för lärorika spel och lekar. När jag går ut med de yngsta barnen  har jag alltid något leksaksdjur med mig som kollega.

Innan eleverna kommer vandrande tillsammans med sin lärare hinner jag ibland dra efter andan en stund. Då märker jag vilken fin natur som finns precis i vår närhet.

De små skogspartierna  i närheten av skolor och daghem är guld värda och ofta förvånansvärt mångsidiga.

Vilket värdefullt jobb att få göra elever och lärare uppmärksamma på potentialen i den egna närmiljön.

Under naturskoldagen lär vi oss med hela kroppen och alla sinnen. Det är givande att följa med. Att lära genom upplevelser, rörelse och praktiskt görande gynnar de flesta elever.

Uteundervisningen kompletterar det som görs i klassrummet och tvärt om.

Jag tipsar alltid lärarna om hur de kan förbereda eleverna och arbeta vidare med temat efter naturskoldagen.

Om eleverna vet lite grann om exempelvis älgens levnadsvanor innan de träffar mig väcker kunskapen nyfikenhet. Namnen på de växter som vi under dagen hittar för älgen att äta behöver repeteras i klassrummet.

Efter några timmar av fotosyntesspel, vattenprovtagningar och spindellekar är det dags att avsluta. Vi ses kanske på nytt om några veckor.

Jag får inte lära känna eleverna närmare eller se hur gruppdynamiken har påverkats av det gemensamma naturäventyret.

Jag har ändå försökt mitt bästa med att bemöta varje elev och dela upplevelserna med dem.

Under hemfärden i bilen talar jag i telefonen med någon av kollegerna runt om i Svenskfinland.

Vi har ett ständigt arbete med att utveckla vår verksamhet för att alltid kunna vara ett stöd för lärare och pedagoger som vill arbeta mera utomhus.

På kontoret väntar dator och jobb med bokningar, marknadsföring och finansieringsansökningar på mig.

Mitt jobb är mångsidigt, meningsfullt och också roligt.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter