"Vi bör inte tillåta att AI ersätter det egna tänkandet"
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Artificiell intelligens påverkar oss alla i vardagen. Moderna hushållsapparater och bilar utnyttjar artificiell intelligens, och den nya ugnen kan till och med baka vackra pajer. Programmen föreslår omformuleringar av fraser, skapar visuellt imponerande representationer och designar för oss.
Jag arbetar vid Yrkeshögskolan Novia i Åbo, där vi erbjuder högre högskoleutbildning inom företagsekonomi på mastersnivå. Efter avslutad utbildning har de studerande möjlighet att fortsätta till doktorsexamen.
Vi lägger stor vikt vid forskning vid våra yrkeshögskolor, där det krävs både förmåga att forska och att bedriva utvecklingsarbete. Forskningen bör fokusera på integritet och vara både originell och vetenskapligt bevisad. Utbildningen syftar även till att förbereda de studerande för att bli aktiva medlemmar i det internationella forskarsamhället, vilket ofta lockar våra internationella studerande som annars kan ha svårt att få anställning i Finland på grund av bristande kunskaper i inhemska språk.
När vi samarbetar med våra studerande i forsknings- och utvecklingsprojekt finns det en frestelse att använda artificiell intelligens för att generera texter. För personalen är det utmanande att hålla sig uppdaterad med den snabba utvecklingen och att kunna skilja mellan texter som är författade av den studerande själv och de som har hjälp av artificiell intelligens.
Det är avgörande att vara vaksam, och det finns program som kan upptäcka plagiat och texter skrivna med hjälp av artificiell intelligens. Det är viktigt att skapa en atmosfär av förtroende i utbildningen, där vi tydligt förstår användningsområdena för artificiell intelligens och dess begränsningar.
Vi måste gå från att ständigt försöka konkurrera med AI till att förebygga problem som kan uppstå på grund av dess användning. Det bör vara tydligt att om den studerande är författaren ska texten vara originell. Om artificiell intelligens har använts måste det tydligt refereras till.
Artificiell intelligens är ett användbart och tillåtet verktyg, exempelvis för språklig korrekturläsning av avhandlingar. AI utgör ett viktigt verktyg i arbetslivet. Den kan komplettera tänkandet istället för att automatisera det. Vi måste fortfarande behålla vår förmåga att kritiskt utvärdera olika typer av innehåll och att tänka självständigt. Artificiell intelligens är understödjande intelligens.
AI-genererade texter kan ofta kännas igen på att de är för polerade och generiska. Inom vetenskapen är det viktigt att kunna använda sin egen vetenskapliga fantasi och våga framföra egna påståenden.
Rådet för Yrkeshögskolornas Rektorer, Arene, framhåller vikten av att både personal och studerande har grundläggande kunskaper om artificiell intelligens. Etiska principer som ansvar, rättvisa, jämlikhet och respekt för andra måste upprätthållas. Det är också viktigt att beakta dataskyddet, eftersom det är svårt att förutse var data hamnar om den används i applikationer för artificiell intelligens. Utvecklingen inom området måste följas och kvalitetsarbetet måste inkludera insamling av feedback om användningen av artificiell intelligens, för att vi ska ha en överblick över situationen inom vår högskolegemenskap.
Vi bör alltså inte tillåta att artificiell intelligens ersätter det egna tänkandet. Samtidigt vore det fördelaktigt att utforska användningen av artificiell intelligens som ett verktyg för att stödja och förbättra den egna kompetensen.