Förflytta dig till innehållet

Vi behöver en krisplan för färjetrafiken!

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

 I torsdags avslutades det dygnslånga trafikuppehållet vid Keistiöfärjan i Iniö och i höstas stod Vånofärjan i nästan två dygn. Under dessa tidsperioder har trafiken till och från öarna varit totalt avskuren. Det här vittnar om om att det inte finns någon plan B då en färja av någon orsak inte kan köra som normalt. Ett flertal personer har under trafikuppehållen varit tvungna att hitta någonstans att övernatta eftersom de inte kunnat ta sig hem då färjorna inte trafikerat.
 Om färjorna inte går kan ingen ta sig varken till eller från holmarna. Service- eller trafikavbrott under några timmar är helt naturligt och förståeligt, men i de här fallen har det varit betydligt längre uppehåll än så.
Det är speciellt de mindre färjorna som varit utsatta. Det har visat sig att de inte har den kraft som behövs då vädret visar sin styrka. I många fall finns det ändå andra fartyg i närheten som eventuellt kunde trafikera vid liknande situationer. 
Jag efterlyser därför ett samarbete mellan olika rederier på lokalt plan för att säkerställa och upprätthålla förbindelserna också vid utmanande väder.
Det skulle vara på sin plats att göra en krishanteringsplan som redogör för vad som sker vid längre trafikuppehåll. Där skulle det framgå på vilket sätt man garanterar att öar inte isoleras, vem som ansvarar för vad och hur informationsgången sköts.
En rundabordsdiskussion med NTM-centralen, ortsborna och de olika rederierna skulle vara ett steg i rätt riktning. 
Finns det vilja, finns det sätt.
Sandra Bergqvist
SFP:s vice ordförande

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter