Förflytta dig till innehållet

Varning för mystisk tandborstförsäljning – Åbobo fick telefonsamtal som började som en trevlig "marknadsundersökning"

Vill varna andra. Åbobon ”Anna” fick ett märkligt försäljningssamtal för ett par veckor sedan. Foto: Annina Suominen


För cirka två veckor sedan fick Åbobon Anna, som vill vara anonym, ett märkligt telefonsamtal.
Personen som ringde henne presenterade sig först som marknadsundersökare som ville ställa frågor om hennes tandskötselvanor.
Anna svarade gärna på frågorna, och tyckte det var extra trevligt att samtalet skedde på svenska. Personen som ringde hade rikssvensk eller åländsk brytning.
– Hon ställde frågor som hur ofta jag borstar tänderna och om jag använder tandtråd.
Samtalet var mycket trevligt och personen som Anna talade med använde ofta hennes namn och berömde henne flera gånger för sina goda tandskötselvanor.
– Det verkade väldigt trovärdigt.

Märklig vändning i det trevliga samtalet

Men sedan tog samtalet en märklig vändning då personen frågade om Anna ville testa en ny eltandborste, som var kostnadsfri och enligt personen som ringde skulle ha en ”livslång kvalitet”. Anna skulle endast betala för postkostnaderna.
Då paketet anlände öppnade hon det för att kolla på tandborsten. Hon insåg genast att den inte motsvarade hennes förväntningar om kvaliteten, och bestämde sig för att skicka tillbaka den.
Då hon ringde företaget och berättade att hon ville skicka tillbaka den fick hon reda på att hon genom att ta emot tandborsten också gått med på att betala för sex paket med eltandborsthuvud, 25 euro styck.
Men det kom inte någon orderbekräftelse med paketet med eltandborsten, eller per e-post, och det gjordes aldrig något muntligt betalningsavtal då försäljaren ringde.
Försäljaren sade att tandborsthuvudena är värda 25 euro, och Anna uppfattade att hon endast skulle betala postkostnaderna.
Företaget påstod dessutom att Anna inte skulle kunna utnyttja sin ångerrätt, eftersom hon öppnat paketet med tandborsten.

Hoppas att folk är uppmärksamma och försiktiga om de får liknande samtal

Anna tog kontakt med konsumentrådgivningen, och har nu skickat tillbaka tandborsten, samt mejlat företaget enligt konsumentrådgivarens anvisningar.
Hon hoppas att saken är klar nu och att så många som möjligt får information om fallet, och att folk är försiktiga om de blir uppringda av mystiska och – mycket vänliga – tandborstförsäljare.

ÅU-reporter fick också samtal

Även ÅU:s Kim Lund blev uppringd av en person som ville diskutera tandskötsel i vintras. Samtalet började på samma sätt: personen ställde frågor om tandskötselvanor, hur ofta Lund borstar tänderna och om han använder tandtråd.
I allmänhet brukar Lund inte svara på marknadsundersökningar och gallupar per telefon, men den här gången bestämde han sig för att göra det, eftersom personen som ringde var mycket trevlig och talade svenska.
När Lund fick frågan om han använder eltandborste var svaret ja. Personen som ringde försökte inte sälja något till Lund, och blev inte påträngande.

Konsumentrådgivare: Mejla alltid, så det finns bevis

Konsumentrådgivaren Magnus Åberg berättar att han fått ta emot samtal om samma tandborstförsäljningsföretag sedan i fjol på sensommaren.
Hans råd till de som vill utnyttja sin ångerrätt är att alltid vara i mejlkontakt med företaget i fråga.
– Då finns det bevis för att man har utnyttjat sin ångerrätt. Vissa tror att det räcker med att skicka tillbaka produkten, men man ska alltid mejla, och inte heller bara ringa.
Ångerrätten gäller hela köpet, det vill säga man har 14 dagar på sig att meddela företaget att man skickar tillbaka produkten.
Produkten ska naturligtvis vara oanvänd, men paketet behöver inte nödvändigtvis vara oöppnat.
Åberg förklarar:
– Det ska vara ungefär som om man tittade på en produkt i en fysisk butik. Ibland kan man ju vilja känna och titta på produkten ordentligt.

Nu som då dyker liknande fall upp

Kommunikationschefen Laura Salmi på Konkurrens- och konsumentverket konstaterar att det alltid nu som då förekommer liknande fall i Finland.
Nyligen varnade verket för försäljning av bambutandborstar i Finlands naturskyddsförbunds namn. Naturskyddsförbundet hade aldrig sålt tandborstar per telefon.
Konsumentrådgivningen har service på svenska för de som råkat ut för problem eller har frågor, numret är 029 553 6902.
 

Dela artikeln

0 kommentarer: “Varning för mystisk tandborstförsäljning – Åbobo fick telefonsamtal som började som en trevlig "marknadsundersökning"

  1. Bianca Holmberg skrev

    Jag råkade ut för samma sak i vintras. Först var personen översvallande trevlig, men när jag vänligt men bestämt hade tackat nej tillräckligt många gånger kom det ett surt ”jahejdå” följt av ett tutande i örat.

  2. Göran Ek skrev

    Skulle vara dags att förbjuda marknadsföring och försäljning via telefon, eller åtminstone ett val ja/nej till marknadsföring när man öppnar ett abonnemang.
    Dessutom så borde varken marknadsföring eller undersökning via telefon vara med hemliga nummer. Flera gånger som man har haft missade samtal så har man inte hittat vem so har ringt, men via allvetaren Herr Google så kommer man fram oftast till att det är frågan om sk. telefonterrorist.

  3. Henning Grönroos skrev

    Har drabbats av samma uppringare och samtalet förlöpte just såsom det framgår i artikeln. Hans berömmelser över min tandhygien var översvallande.
    Tillräckligt många nej-sägningar fick honom att ge upp.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *