Förflytta dig till innehållet

REPORTAGE

Världsstjärna i Finby satsar fullt ut på sin motorsport – bygger stor hall för verksamheten

Emilia Örnmark
man vid en motorcykel
Sebastian Westberg och hans nya motorcykel. Efter två år av corona öppnar sig nu möjligheterna för flera och större FMX-evenemang och nya koncept.

I ett trångt litet garage på Utö i Finby håller Sebastian Westberg på att leta några viktiga skruvar till sin nya motorcykel då ÅU anländer. En förvisning på Westbergs egen Freestyle motocrossbana väntar och så ska han berätta om sin aktuella storsatsning: hallbygget på gården.

Freestyle motocross (FMX) brukar omnämnas som en av de farligaste sporterna i världen. Tävlingsgrenen går ut på att man genom olika hopp och trick med motorcykel samlar poäng av domare.

man och motorcykel i luften. Chauffören är upp och ned och håller bara i styret.Emilia Örnmark
FMX – en av de farligaste sporterna i världen. Sebastian Westberg visar ÅU hur sporten går till på sin egen bana på Utö (Salo).

Snart 30-åriga Westberg har hållit på med FMX sedan han var 18 år gammal. Som landets enda professionella chaufför lever han i dag på att tävla och ge shower internationellt, ibland inför tiotusentals åskådare, samt på att lyfta fram denna extremmotorsport i världen. Till hans specialtrick hör framåtvolt, något få i världen klarar av.

Under artistnamnet Sebfmx är Westberg välkänd på sociala medier – vissa av hans filmklipp på Youtube har tiotals miljoner tittare.

Egen bana med ramper och landningsbackar

Vi tar oss ett stycke från garaget till FMX-banan, där isen och vintern nu äntligen gett vika. Tre landningsbackar är i bruk och här finns tolv metallramper.

ÅU:s reporter får instruktioner om var det är säkert att stå och var man absolut inte ska stå.

Westberg gasar upp och tar i hög fart sikte på metallrampen som för honom och motorcykeln tio meter upp i det blå, 21 meter genom luften över en kulle och ner på marken igen via landningsbacken.

flygande motorcykel och chaufför fotad snett underifrån
Från metallrampen bär det rakt upp i luften.

Hoppet är över på några sekunder och för en förstagångsåskådare är det inte helt lätt att ta in vad som nyss hände.

Här kan du se ett litet smakprov på den förevisning Westberg gav ÅU:

Hur ofta händer det olyckor?
– De tio år jag hållit på att öva in tricks handlar det ungefär om en operation om året, svarar Westberg.

Det kan röra sig om allt från ett brutet finger eller en bruten näsa till knäskador. Men värre än så kan det förstås gå.

– Så länge du sitter tajt på hojen då du landar brukar det gå bra. Landar man på hojen eller får den över sig kan det gå värre, säger Westberg.

man på motorcykel upp och ned i luften
Westberg flyger 21 meter framåt och 10 meter upp i luften. Under hoppet görs diverse tricks.

Nya tricks farligast

Ofta är det vid inlärning av nya tricks som olyckor sker. Övningen börjar med landning i en skumgummibassäng och tricket ska vara väl inövat innan det kan visas upp under en show. I sin strävan att som enda finländare, och en av få i världen, klara dubbel bakåtvolt kraschade Westberg några gånger i fjol.

– Jag har nog förbrukat alla mina kattliv för det trickset redan, säger Westberg, som hoppas på att kunna klara det efter årets säsong.

Av största vikt i den här sporten är full koncentration, annars sker lätt små misstag som kan få ödesdigra följder – om man till exempel missar fotpinnen vid landning är sannolikheten för fotskador stor. Vinden spelar en viss roll, liksom adrenalinet inför en show.

Man på stillastående motorcykel sätter tummen uppEmilia Örnmark
Sebastian Westberg förklarar att det gäller att vara klar i knoppen då man gör tricks o luften medmotorcykel. Bakom honm syns en landningsbacke.

Läge för att gå all in – hallbygge stor del av satsningen

Westberg ser att han nu kommit till en punkt i sin karriär då det är läge att satsa stort. Efter två år av corona öppnar sig nu möjligheterna för flera och större FMX-evenemang och nya koncept.

– Nu går jag ”all in” – jag satsar fullt och långsiktigt.

Därför bygger Westberg som bäst en 200 kvadratmeter stor hall hemma på gården i Finby. Den möjliggör verksamhet året om, då han framöver även vintertid kan meka på utrustningen och satsa på nya MX- & Stunt academy-läger.

stor halvfärdig hall i vittEmilia Örnmark
Hallen bygger Westberg själv, och här blir plats för bland annat servande, workshops, videoförevisningar, förvaring och så finns här sociala utrymmen.

Stuntakademin har hittills främst fokuserat på sommarläger både för nybörjare utan egen motorcykel och för längre hunna som vill träna hopp och tricks med minimerad risk.

Deltagarna är mellan fem och femton år gamla och nivån skräddarsys enligt individ. Lägren är eftertraktade och samlar deltagare från hela landet. Men också några privatelever tar Westberg emot.

– Nybörjarlägret gör vi till ett äventyr med en mjuk start av den nya sporten. Då sover vi också i tält och åker på utfärder i skärgården, säger Westberg.

Hall under uppbyggnad på insidanEmilia Örnmark
Blir klar i höst. Hallen är 200 kvadratmeter stor.

För eleverna ger hallen plats för bland annat workshops inomhus, dusch, kök, klädombyte och videoförevisningar.
Westberg ser nu fram emot dels att på allvar föra FMX-sporten vidare till den yngre generationen, dels att slippa förvara och serva sin utrustning i en kall container.

– I nästan trettio år har jag skruvat om vintrarna i minus tjugo grader, säger Westberg, som hoppas att få hallen klar till vintern.

man skrivar på en motorcykel i en liten verkstad.Emilia Örnmark
Nuvarande verkstad. Här blir det både trångt och kallt att meka.

Just nu sätter Westberg halva sin tid på hallen, som han började bygga för ett halvt år sedan. Som utbildad byggmästare bygger han nämligen själv.

Westberg gillar kontrasten mellan den stjärnartist som många tar honom för och grovjobbet med hall, svetsning av de egna FMX-ramperna och arbetet för att få banan i skick inför säsongen.

Man i en halvfärdig byggnadEmilia Örnmark
Sebastian Westberg är en världsstjärna, men han är inte rädd för att ta i och jobba. Här på övre våningen i den hall han bygger. Här ska det bli sociala utrymmen.

Ett mål med satsningen är att Westberg ska kunna fortsätta köra och hålla sig på toppen som professionell FMX-chaufför. Det är på vintern det finns tid för att utöka verksamheten, vid sidan av träningsläger i utlandet.

Det går att köra i Finland också vintertid, med spikdäck på gummimatta, men då handlar det främst om att upprätthålla redan inövade kunskaper.

däck med rejäla nabbar i närbildEmilia Örnmark
Det är möjligt att köra i Finland även vintertid, men då är det spikdäck på gummimatta som gäller.

Fullt upp om somrarna

Somrarna går åt till shower och tävlingar och de FMX-evenemang som Westberg arrangerar.

I juli (2.7) återkommer hans egen ”SebFMX FEST”, som han beskriver som ett familjeevenemang med många olika programinslag. Då besöker inhemska och internationella stjärnor Finby och det blir shower med tolv förare. De 500 biljetterna brukar gå åt snabbt på förhandsköp.

Nästa show är för Westberg inbokad i Sverige under valborg. I slutet av maj bär det av till Italien och i juni till Lettland. Han deltar i 15-30 evenemang per år och sommarens helger är så gott som fullbokade.

Så har det varit också de två senaste åren, men då har det mesta sedan avbokats på grund av coronan, senare av kriget.

– Tanken var att jag skulle köra i Moskva under påsken, men så blev det ju inte. Fast jag tränat inför det en vecka i Spanien.


Ett normalt år räknar Westberg med ungefär 200 dagar på resande fot. Just nu finns inga planer på att lägga detta äventyrliga liv på hyllan.

– Så länge jag kan bli bättre och det är roligt fortsätter jag.

Se en intervju med Sebastian Westerberg från 2015 här.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *