"Varha ser ut att utvecklas mot en ännu mer ojämlik vård"

blå debattvinjett nere till vänster, sjukhusbrits bakom
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Vården. Tack till Merja Fredriksson och SFP:s fullmäktigegrupp i Varha som i sin insändare ovan lyfter upp Varhas usla och cyniska syn på ordnandet av boendeplatser för de äldre.

Varhas hantering i vardagen stämmer föga överens med deras egna strategiska mål.

”Vi utformar vår service så att den är kundorienterad och effektiv” och ”Vi erbjuder service i rätt tid på rätt plats och genom att göra rätt saker”.

Att låta äldre vänta på en boendeplats ibland till och med längre än lagkravet på 90 dagar när det finns lediga platser som kan köpas av privata leverantörer visar på uppenbara brister gällande synen på kundens behov.

Dessutom torde Varhas metoder för att stärka sin egen verksamhet inte entydigt vara totalekonomiskt fördelaktiga.

En klient som är färdigbehandlad inom specialsjukvården men ligger kvar och väntar på en plats inom primärvård eller ett äldreboende kostar många hundra euro per vårddygn. En plats upptas i onödan och kön till specialsjukvården växer.

En klient som på ett HVC-sjukhus fick vänta på en plats till ett äldreboende kostade under kommunens tid minst 300 euro per vårddygn. Också där stoppas vårdkedjan upp och sjukhuset kan inte ta emot klienter som är färdigbehandlade och väntar på att lämna specialsjukvården.

Idag kan Varha köpa en plats på ett privat boende för 150 euro per vårddygn genom att erbjuda klienter en servicesedel.

Att vårda klienter på fel nivå är dyrt och bromsar en sund utveckling av vårdkedjan. Klienten blir snabbt institutionaliserad och livskvaliteten försämras. Klienternas behov måste styra vårdens utveckling. Innan Varha tog över verksamheten kunde alla Kimitoöbor som uppfyllde kriterierna för en boendeplats välja en servicesedel till privata boenden eller en plats på kommunens boende.

Väntetiderna för en plats på ett äldreboende var mycket kort och antalet klienter som vårdades på fel nivå på hälsocentralsjukhuset minskade drastiskt till ett fåtal.

Alla äldre fick ta del av dagverksamhet, idag gäller den enbart hemvårdens klienter. Larmarmband för äldre delades ut i preventivt syfte så att fler kunde känna sig trygga i sin hemmiljö, idag är ett sådant armband inte ett lika självklart hjälpmedel.

Med Varhas strategi har valfriheten försvunnit, köerna ökar, personalrekryteringen har stora svårigheter och medför att vårdplatser måste minska på många ställen.

Hur många väntar på en plats i onödan? Hur många väntar på en tid inom psykiatrin, inte minst inom barn- och ungdomspsykiatrin?

Människor tvingas att vänta för att Varha cyniskt utnyttjar vårdgarantins maximala väntetid på 90 dagar för att kunna fylla sina egna platser. Istället för att sätta klienten i centrum och se till att att nyttja all den goda vårdkapacitet som finns i landet Finland.

Att tro att man kan ”svälta ut” privata och tredje sektorns utförare och få deras personal att välja Varha som arbetsgivare är ett cyniskt och sannolikt föga framgångsrikt koncept. Personalen vänder sig till istället till företagshälsovården, privata leverantörer eller flyttar till Sverige och Norge.

Här behövs kanske en ny personalpolitik som kan erbjuda flexibla lösningar på personlig nivå.

Snabba smidiga beslutsvägar verkar det också att finnas behov av, arbetet belastas av allt för många mellanchefer som skickar frågor mellan sig vilket skapar fördröjning i den praktiska verksamheten.

Varhas mål om en jämlik vård ser idag ut att utvecklas mot en ännu mer ojämlik vård. De som har råd eller väljer att prioritera skaffar sig privata försäkringar. Dessutom omfattas en mycket stor del av befolkningen av företagshälsovård som oftast köps från privata utförare.

En jämlik vård kan heller inte alltid vara ett mål eftersom vi lever i många olika vardagsverkligheter, jämför möjligheterna mellan en Åbobo och en Kimitoöbo, till exempel.

Varha har funnits en kort tid och bör få tid att utvecklas. Men det är nog dags att föra en debatt som kan skicka in konstruktiva signaler från verkligheten som medborgarna lever i.

Ghita Edmark Ordförande för Kimitoöns råd för äldre och personer med funktionsnedsättning Medlem i Varhas äldreråd

Publicerad: