Varha står inför stora sparåtgärder. Välfärdsområdet i Egentliga Finland måste spara nästan 80 miljoner euro under nästa år. Före år 2027 måste Varha banta utgifterna med sammanlagt 270 miljoner euro.…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
7 kommentarer: “Uppdaterad: Varha kan bli tvunget att minska personal – också det svenska området kan slopas”
Mia Forell skrev
Här i oktober har jag besökt hälsocentralen i Pargas 2 gånger och då tyvärr båda gånger träffat läkare som inte kunde svenska. När man ringer dit och beställer tid så går samtalet oftast på svenska men nog håller svenskan på att försvinna härifrån.
Birgitta Andersson skrev
Har Varha överhuvudtaget personal som kan svenska? De gånger jag varit i kontakt med Varha så har jag blivit ombedd att tala finska!? I styrelsen finns det väl en och annan som kan svenska men det hjälper inte ” patienten ”.
Harald Bergholm skrev
Maria Jonsson, AI kommer att förändra mycket av många arbeten, vissa kommer helt att försvinna. Detta gäller även vården, automatisera t.ex rapporter och journalskrivningar, robotar som tar hand om patienterna och då behövs ännu färre anställda.
Så som vården ser ut idag så kanske det ÄR ett bättre alternativ än att möta sura personer som inte orkar med sin vardag. Kanske Kårkulla borde testa och köpa en humanoid som hjälpreda och klienterna skulle få en ny vän. Man har testat detta på flera servicehem för äldre i USA, Kanada, Japan… med positiva resultat och boende har gillat detta, de känner sig inte lika ensamma och deppade.
Ylva Österberg skrev
Till Nina: Vi får se, mig övertygar du i varjefall inte.
Maria Jonsson skrev
Inom Kårkulla finns tyvärr några enheter med full bemanning (upp till 5 arbetstagare som sitter på soffan 8 timmar om dagen) trots att så gott som alla brukare är på sina respektive ”arbetsplatser”. Vad gör då personalen på dagarna? Jo, dom skriver rapporter! Måste bli enorma mängder rapporter till slut? Finns nog alltså möjligheter att spara genom att säga upp folk! Men enhetscheferna saknar mod. H: anställd inom Kårkulla
Nina Söderlund skrev
Till Ylva: det är precis tvärtom! De som konkret jobbar inom vården, på det sk. verkstadsgolvet kommer inte att beröras av möjliga personalminskningar. Det behövs ju där i stället ännu många fler. H. Nina Söderlund, styrelsemedlem, Vänstern
Ylva Österberg skrev
Som vanligt började man i fel ända med att anställa en hel hop med olika högavlönade chefer som behövt massa tid för att alls få nåt hum om situationen och lägga sig in i arbetet.
Fanns och finns fortfarande mycket bra kunskap inom de tidigare organisationerna men nu ska man börja omorganisera med början bland golvfolket (lägre nivån av personalenen) de som utför de verkligt viktiga jobbet och kan utföra sitt jobb utan idiotiska regler och anvisningar som utarbetats bakom ett skrivbord av personer som aldrig ens haft riktiga arbetskläder på eller ens vet hur en kronikerblöja mm. ser ut, men hopen av chefer sitter stadigt kvar.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Här i oktober har jag besökt hälsocentralen i Pargas 2 gånger och då tyvärr båda gånger träffat läkare som inte kunde svenska. När man ringer dit och beställer tid så går samtalet oftast på svenska men nog håller svenskan på att försvinna härifrån.
Har Varha överhuvudtaget personal som kan svenska? De gånger jag varit i kontakt med Varha så har jag blivit ombedd att tala finska!? I styrelsen finns det väl en och annan som kan svenska men det hjälper inte ” patienten ”.
Maria Jonsson, AI kommer att förändra mycket av många arbeten, vissa kommer helt att försvinna. Detta gäller även vården, automatisera t.ex rapporter och journalskrivningar, robotar som tar hand om patienterna och då behövs ännu färre anställda.
Så som vården ser ut idag så kanske det ÄR ett bättre alternativ än att möta sura personer som inte orkar med sin vardag. Kanske Kårkulla borde testa och köpa en humanoid som hjälpreda och klienterna skulle få en ny vän. Man har testat detta på flera servicehem för äldre i USA, Kanada, Japan… med positiva resultat och boende har gillat detta, de känner sig inte lika ensamma och deppade.
Till Nina: Vi får se, mig övertygar du i varjefall inte.
Inom Kårkulla finns tyvärr några enheter med full bemanning (upp till 5 arbetstagare som sitter på soffan 8 timmar om dagen) trots att så gott som alla brukare är på sina respektive ”arbetsplatser”. Vad gör då personalen på dagarna? Jo, dom skriver rapporter! Måste bli enorma mängder rapporter till slut? Finns nog alltså möjligheter att spara genom att säga upp folk! Men enhetscheferna saknar mod. H: anställd inom Kårkulla
Till Ylva: det är precis tvärtom! De som konkret jobbar inom vården, på det sk. verkstadsgolvet kommer inte att beröras av möjliga personalminskningar. Det behövs ju där i stället ännu många fler. H. Nina Söderlund, styrelsemedlem, Vänstern
Som vanligt började man i fel ända med att anställa en hel hop med olika högavlönade chefer som behövt massa tid för att alls få nåt hum om situationen och lägga sig in i arbetet.
Fanns och finns fortfarande mycket bra kunskap inom de tidigare organisationerna men nu ska man börja omorganisera med början bland golvfolket (lägre nivån av personalenen) de som utför de verkligt viktiga jobbet och kan utföra sitt jobb utan idiotiska regler och anvisningar som utarbetats bakom ett skrivbord av personer som aldrig ens haft riktiga arbetskläder på eller ens vet hur en kronikerblöja mm. ser ut, men hopen av chefer sitter stadigt kvar.