En del av Kristinegatan ska få bli gågata för några sommarveckor, beslöt stadsmiljönämnden i Åbo i ett möte i mars.Inte hela gatan, trots att den endast är cirka 350 meter…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
4 kommentarer: “Varför kritisera att Kristinegatan blir sommargata? Applådera istället!”
Karl-Erik Nyman skrev
Jag håller till 100% med ledarskribenten! En utmärkt idé att göra Åbo centrum mer attraktivt och utan att dessvärre störa någon eller trafiken. Svårt att förstå att nån kunde bli lidande, bara positivt. Och efter ett några sommarmånaders experiment kan vi återkomma med reflexioner, hur det utföll.
Tero Ivaska skrev
Understöder vart enda ord i dagens ledare. En stads kärncentrum som är bilfri är trivsam och levande, det kan man konstatera var som helst i Europa där butikerna och affärerna uttryckligen söker sig till gågatorna. Kristinegatan kunde väl vara bilfri ända till ån och gärna hela året. De som bor på området måste så klart få köra till sina hem och varutransporter skall förstås vara möjliga.
Vi flyttade för 5 år sedan tillbaka till Åbo och behöver aldrig ta bil till centrum vars service (affärer, saluhallen, salutorget, biblioteket) vi använder mycket och dagligen. Att promenera eller ta buss går utmärkt, i Åbo är allt ändå så nära. Tidigare när vi bodde utanför staden och hade ärende till centrum, lämnade vi bilen t.ex. i Louhi och nu har det ju kommit Toriparkki till…
Paul Lindberg skrev
Sätten att göra Åbo stad känd är tydligen många…huh, huh….
Åbo, landets äldsta stad och kulturvagga….?
Thorbjörn Andersson skrev
Hade personligen möjlighet att delta i infomötet mellan fastighetsägarna och stadens reprentanter för sommarplanerna gällande Kristinegatan. Har därför en smula mera kännedom om ärendet än gemene person.
Den största skiljelinjen var mellan pub- och andra företagare. I mötet diskuterades den befängda idèn att göra hela Kristinegatan till gågata. De enda som skulle ha fördel av denna gågata är just pub-företagarna när de får ha parkeletter framför sina ölshapp.
Att tro att något pop-up cafè ökar på affärsverksamhet i stadens centrum
med några latten och örtteen är önsketänkande.
I infomötet hade många ägare oro över hur varuleveranserna garanteras
till affärerna till Hansa. Enligt parkeringsbolagets representant rör det sig
om 20.000 fordon per dygn (kunder, boare, leveranser). Är det verkligen
nödvändigt att försvåra Hansa-kvarterets affärsidkares vardag med att försvåra infarten av varor och kunder, speciellt när pandemin inte ännu har lättat?
Att göra centrummiljön trevlig är viktigt, men trevligheten försvinne hastigt om affärsverksamheten tar slut i centrum, närmast Hansa-kvarteret.
Under sommarnätter är Eriksgatan rena Sodom&Gomorra under normala icke pandemitidet. Kristinegatan har även fått känna av det. Nu när ÅUs redaktion har flyttat tillbaka till centrum kanske man kan få hjälp av er att städa upp det som festarna lämnar efter sig nattetid? Talar inte bara om spyor och urin utan rena rama ….
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Jag håller till 100% med ledarskribenten! En utmärkt idé att göra Åbo centrum mer attraktivt och utan att dessvärre störa någon eller trafiken. Svårt att förstå att nån kunde bli lidande, bara positivt. Och efter ett några sommarmånaders experiment kan vi återkomma med reflexioner, hur det utföll.
Understöder vart enda ord i dagens ledare. En stads kärncentrum som är bilfri är trivsam och levande, det kan man konstatera var som helst i Europa där butikerna och affärerna uttryckligen söker sig till gågatorna. Kristinegatan kunde väl vara bilfri ända till ån och gärna hela året. De som bor på området måste så klart få köra till sina hem och varutransporter skall förstås vara möjliga.
Vi flyttade för 5 år sedan tillbaka till Åbo och behöver aldrig ta bil till centrum vars service (affärer, saluhallen, salutorget, biblioteket) vi använder mycket och dagligen. Att promenera eller ta buss går utmärkt, i Åbo är allt ändå så nära. Tidigare när vi bodde utanför staden och hade ärende till centrum, lämnade vi bilen t.ex. i Louhi och nu har det ju kommit Toriparkki till…
Sätten att göra Åbo stad känd är tydligen många…huh, huh….
Åbo, landets äldsta stad och kulturvagga….?
Hade personligen möjlighet att delta i infomötet mellan fastighetsägarna och stadens reprentanter för sommarplanerna gällande Kristinegatan. Har därför en smula mera kännedom om ärendet än gemene person.
Den största skiljelinjen var mellan pub- och andra företagare. I mötet diskuterades den befängda idèn att göra hela Kristinegatan till gågata. De enda som skulle ha fördel av denna gågata är just pub-företagarna när de får ha parkeletter framför sina ölshapp.
Att tro att något pop-up cafè ökar på affärsverksamhet i stadens centrum
med några latten och örtteen är önsketänkande.
I infomötet hade många ägare oro över hur varuleveranserna garanteras
till affärerna till Hansa. Enligt parkeringsbolagets representant rör det sig
om 20.000 fordon per dygn (kunder, boare, leveranser). Är det verkligen
nödvändigt att försvåra Hansa-kvarterets affärsidkares vardag med att försvåra infarten av varor och kunder, speciellt när pandemin inte ännu har lättat?
Att göra centrummiljön trevlig är viktigt, men trevligheten försvinne hastigt om affärsverksamheten tar slut i centrum, närmast Hansa-kvarteret.
Under sommarnätter är Eriksgatan rena Sodom&Gomorra under normala icke pandemitidet. Kristinegatan har även fått känna av det. Nu när ÅUs redaktion har flyttat tillbaka till centrum kanske man kan få hjälp av er att städa upp det som festarna lämnar efter sig nattetid? Talar inte bara om spyor och urin utan rena rama ….