Förflytta dig till innehållet

Valreklam hör väl till en fungerande demokrati

Åbo Underrättelsers logo

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Ägnade mig häromsistens till utdelning av en flyer som berättar om tyngdpunkterna i mitt budskap i valet av välfärdsområdesfullmäktige. Uppskattningsvis en tredjedel av hushållen har angett vid postluckan eller postlådan att de inte önskar reklam eller gratisdistribution. Trots detta stack jag in flyern.

Till min glädje bemöttes jag på Facebook av en endast måttligt indignerad person som ansåg att om det står att hushållet inte vill ha reklam så omfattar detta också valreklam, precis som alla annan reklam.

En intressant värde- och principfråga väcks. Är reklam/information om ett demokratiskt val i en demokratisk rättsrepublik att jämföra med butiksreklam typ köp korv, grönsaker, biobesök, utlandsresor eller vad det nu kan vara att jämföra med reklam/information om dem som ställer upp i ett folkval?

Jag ställde kommentatorn i Facebook frågan, men tyvärr gick inte diskussionen vidare. Det vore nog värd att föras.

Dela artikeln

En kommentar: “Valreklam hör väl till en fungerande demokrati

  1. Anki Jansson skrev

    Myndighetsinformation om t.ex.ett val är en sak och kan utdelas till alla, valreklam skiljer sig däremot inte från vilken annan reklam som helst. Kandidaten/partiet vill framhäva sin egen förträfflighet och påverka mottagaren på precis samma sätt som korvfabrikanten, som säljer sin förträffliga korv.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter