Förflytta dig till innehållet

Vad är en skärgård?

Tycker att det är helt onödigt att börja dela upp skärgården i 4 olika delar (Yttre-, Mellan-, Inreskärgård och Den fasta delen). Det är onödigt invecklat och nästan alla de nu berörda kommunerna skulle bestå av alla dessa delar.

Man bor i skärgården, då man saknar fast förbindelse! Man måste åka färja eller båt för att komma hem. Att säga att man bor i skärgården då man kört över en bro till exempelvis Kimitoön eller Pargas är nog en feltolkning av sanningen.

I dag så får Kimitoön 2,6 miljoner och Pargas 5,9 miljoner årligen som skärgårdsstöd (utbetalas enligt hur många personer som finns i hela kommunen). Dessa pengar försvinner i den allmänna budgeten, och används inte för att utveckla och bibehålla servicen i skärgården. Den negativa utvecklingen har bara fortsatt, och att få en utredning över hur pengarna har använts har varit omöjligt vartenda år.

Skärgårdsstödet utbetalas till kommunerna för att det kostar mera att bibehålla och utveckla servicen i skärgården.

Jag tycker att begreppet skärgård beskriver en ort utan fast förbindelse. Jag föreslår att kommunerna som är berättigade till understöd skall ha en skärgårdsdel. Skärgårdsbidraget borde utbetalas enligt hur många ortsbor som bor i skärgården och hur många öar som är året runt bebodda – och bidraget skall användas i skärgården!

För speciella större projekt i skärgården så kan det sökas specialbidrag. Det viktigt att skärgården hålls levande!

Jag vet att våra kommuner får ett mindre bidrag om det görs på detta sett, men om det räknas på detta sett så blir summan större per skärgårdsbo och bidragen torde användas till den riktiga skärgården.

Dela artikeln

2 kommentarer: “Vad är en skärgård?

  1. Björn Backman skrev

    Bra inlägg!
    Tror tyvärr att det är rätt svårt att finna gehör för detta, men hoppas på en utförlig diskussion

  2. Dag Söderblom skrev

    Bra Birgitta! Jag håller med om din bedömning efter att ha njutit av skärgården sedan 1952 utan fast förbindelse. Men det har varit helt klart att jag aldrig klarat mig om jag varit tvungen att få min utkomst lokalt. Så både Pargas och Kimitoön har nog lättare att erbjuda utkomstmöjligheter för sina boare än öarna utanför. Detta inte sagt för att förringa förbindelsebåtstrafiken som idag är i en klass för sig. Även om de sparsamt bebodda öarna har synnerligen krävande tidtabeller.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *