Utredningen om Nagu–Korpofärjans krock i fjol har blivit klar – mobiltelefon på fel plats låg bakom
Arkiv/Tuuli Meriläinen
Hybridfärjan L-317 körde i fjol in i kajen på Korposidan på grund av att en mobiltelefon tryckt på pekskärmen som syns i den lilla bilden. Ovanpå skärmen monterades senare ett skyddsglas.
Olycksutredningscentralen Otkes rapport om incidenten för ganska exakt ett år sedan, då Nagu–Korpofärjan L-317 tappade styrförmågan och kolliderade med bryggklaffen och båthamnen bredvid färjeläget, har nu blivit klar. I rapporten…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
En kommentar: “Utredningen om Nagu–Korpofärjans krock i fjol har blivit klar – mobiltelefon på fel plats låg bakom”
Bo Gyllenberg skrev
Otkes har helt rätt i sin slutsats. Lagstiftningen som idag fördelar ansvaret på bemanning och sjösäkerhet för såkallade vajerfärjor. på myndigheter som inte har någon erfarenhet om sjöfart, måste ändras så att det är Trafi som tex utfärdar bemanningsintyg för dessa. Dessutom finns det kompetent personal att tillgå. Använd den.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Otkes har helt rätt i sin slutsats. Lagstiftningen som idag fördelar ansvaret på bemanning och sjösäkerhet för såkallade vajerfärjor. på myndigheter som inte har någon erfarenhet om sjöfart, måste ändras så att det är Trafi som tex utfärdar bemanningsintyg för dessa. Dessutom finns det kompetent personal att tillgå. Använd den.