Förflytta dig till innehållet

I dag är det inte tillåtet att använda telefonen då man kör bil, men det finns tydligen inget som hindrar att man surfar på bilens internet och tittar på ett videoklipp på Youtube.

Jag pratade nyligen med några bilförsäljare om hur bilförsäljningen startat i år. I ett av samtalen kom vi in på hur tidskrävande det kan vara nuförtiden att överlåta en nyinköpt bil till kunden. Jag fick veta att en bilöverlåtelse kan dröja upp till ett par…

Ja, jag vill läsa mer!

Prova 1 månad för 1€*

Redan prenumerant?

* Kampanjpris 1€ första månaden, därefter ordinarie pris 17,95€
Redan använt kampanjen? Beställ här istället

Dela artikeln

2 kommentarer: “I dag är det inte tillåtet att använda telefonen då man kör bil, men det finns tydligen inget som hindrar att man surfar på bilens internet och tittar på ett videoklipp på Youtube.

  1. Marko Ekman skrev

    De nya bilar som jag bekantat mig med, ger inte möjligheten att ”surfa” då bilen är i rörelse. Att bläddra i playlist ja, men så har det alltid varit med bilradion. Oftast går det fint med rattens knappar, och informationen kommer vanligtvis då också i displayn framför föraren.
    Visst är det värt att bekanta sig med bilens funktioner tillsammans med försäljaren. Lite möd för lönen skall väl han också ha.
    Annars: utvecklingen med styrhjälp, esp och automatbromsar, kommer att ha en enorm positiv inverkan på trafiksäkerheten. Därför borde man främja försäljningen av nya bilar. Miljöfrågorna kommer ännu som bonus därtill.

  2. Mats Björklund skrev

    Defakto är det mobiltelefonförbudet som är onödigt och leder till många misstolkningar. Allt som otvivelaktigt stör körandet är redan förbjudet enligt lagparagraferna, de är bara inte explicit utskrivna eftersom listan skulle konstant vara i behov av komplettering. Här ingår mejkning, rakning, tidningsläsande, korsord, handarbeten, youtube, internetsurf mm. Navigatorn är också olaglig om den stör. Även mobilförbudet borde ingå här, men eftersom många upplever att det inte stör har man lagt in en extra paragraf. Personligen kan jag inte förstå varför en extralur i ändan på en sladd anses vara tryggare än telefonen i handen, då dessutom en del forskning påstår att redan ett samtal i handsfree kan avsevärt störa körandet. Dessutom anser jag också att telefonen vid örat är tryggare än en (enligt mobilförbudsparagraferna) laglig men ständigt fallande öronknapp i ändan på en trasslig sladd.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter