Förflytta dig till innehållet

Uppåt för taxfreetrafiken igen – men till rekordåren är det ännu långt

Arkiv/Johan Backas
sprit i affärshylla
Antalet passagerare på tax free-rutterna till och via Åland ökade igen.

Antalet passagerare på fartygens taxfreerutter ökar. Men än är det långt till siffrorna före Covid-19-pandemin.

Från 2014 och framåt låg antalet passagerare på taxfreerutter till och via Åland stadigt mellan 9,3 och 9,5 miljoner.

Pandemiåret 2020 rasade passagerarantalet till knappt 2,5 miljoner. Det var en minskning med 74 procent jämfört med 2019. En liten återhämtning skedde i fjol, när det totala passagerarantalet blev strax över tre miljoner.

Det visar färsk statistik från landskapets statistik- och utredningsbyrå Åsub.

Ålands andel av passagerartrafiken på finländska hamnar var nästan en femtedel i fjol och det var en av de högsta noteringarna på många år.

2019, året före pandemin, var andelen 17,6 procent. En förklaring till att landskapets andel ökade i fjol var att resandet på Åland återhämtade sig något medan det totala resandet på finländska hamnar fortsatte att sjunka.

Godsexporten med fartyg från åländska hamnar till fastlandet låg i fjol på drygt 165 000 ton. Det som exporterades mest var råvirke. Importen till Åland från fastlandet var drygt 140 000 ton. Av det var huvuddelen styckegods.

Exporten till utlandet på nästan 130 000 ton utgjordes till största del av råvirke. 70 000 ton importerades, mest styckegods.

Vid utgången av 2021 ägde åländska rederier 44 fartyg över 300 bruttoton, lika många som föregående år. Mätt i bruttoton ökade den åländskregistrerade flottan med två procent till nästan 720 000 bruttoton. Det är den högsta noteringen sen mätningarna inleddes 2006.

Runt två tredjedelar av den åländskägda handelsflottan var utlandsflaggad.

På tjugo år har det utlandsflaggade ålandsägda tonnaget ökat med runt 320 000 bruttoton. Under samma tidsperiod minskade det ålandsflaggade tonnaget med drygt 60 000 bruttoton.

Andelen inhemskt flaggat tonnage av det åländskägda tonnaget minskade från drygt hälften år 2000 till en tredjedel i fjol.

Antalet åländskägda fartyg som är registrerade på Åland är fler än fartygen som registrerats utomlands. Att det utlandsregistrerade tonnaget ändå är större än de åländskregistrerade beror till stor del på att många utflaggade fartyg är oljetankeris i Aframax-klassen på runt 60 000 bruttoton.

Statistik om sysselsättningen inom sjöfarten färdigställs med två års fördröjning så färsk statistik finns inte. Och statistken gäller bara personer som är bosatta på Åland och arbetar för bolag som är registrerade på Åland.

År 2019 arbetade totalt 998 personer inom sjötransportsektorn på Åland. 68 procent var män. Könsfördelningen har varit jämn sedan 2008, när andelen män var 67,7 procent.

Patrik Dahlbom
Nya Åland

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter