Förflytta dig till innehållet

Unik eldriven rallycrossbil byggs i Åbo när Valmet Automotive utvidgar

Nöjda utbildare. Ari Putkonen, t.v., och Vesa Taatila vid Åbo yrkeshögskola ser den eldriva rallycrossbilen, den andra i sitt slag, som en attraktionshöjare för den tekniska utbildningen. Foto: Dan Lolax


Biltillverkaren Valmet Automotive växer och startar en produktutvecklings- och planeringsbyrå i Åbo.
Fokus är på lösningar för eldrivna fordon och byrån i Åbo är ett extra stödben för bilfabrikens bilbatteriproduktion i Nystad.
Byrån i Åbo, som är inhyst i ElectroCity på Artillerigatan, sysselsätter till en början ett tjugotal ingenjörer.

Fabriksdirektör. Jyrki Nurmi vid Valmet Automotive säger att förbindelserna och högskolorna är Åbos trumfkort. Foto: Dan Lolax


Jyrki Nurmi, direktör vid bilfabriken, säger att Valmet Automotive fortsätter rekrytera ingenjörer men hur de fördelar sig mellan Åbo och Nystad är i dagsläget oklart.
Etableringen i Åbo är ett led i bilfabrikens mål att få fler kunder, inte bara bland biltillverkarna utan också utanför den.
Åbo var ett naturligt val av flera orsaker. Dels är förbindelserna till Salo och Helsingfors goda. Dels kunde bilfabriken bygga en byrå från grunden i Åbo som möter de krav som dagens datasekretess kräver.
När bilfabrikens, Åbo stads och Åbo yrkeshögskolas representanter möter den samlade presskåren är det inte i den nya byråns lokaler. Det som pågår där är för hemligt för att utomstående ska tillåtas inträde.
Och det handlar inte enbart om säkra sätt att överföra och lagra information. Byrån finns på knappt 260 kvadratmeter i ElectroCity, något mindre än beräknat eftersom man bestämde sig för att göra väggarna tjockare.
Byrån är också ett steg uppåt för den tekniska utbildningen i Åbo.
Valmet Automotive inleder ett samarbete med Åbo yrkeshögskola och högskolans rektor Vesa Taatila ser samarbetet som ett steg mot det tekniska högskola och diplomingenjörsutbildning som Åbo länge suktat efter.
I förlängningen kommer också Åbo universitet och Åbo Akademi med, eftersom de samarbetar med yrkeshögskolan genom att ha gemensamma laboratorieutrymmen.
Samarbetet mellan Valmet Automotive och Åbo yrkeshögskola resulterar i ett laboratorium för bilbatterier och bränsleceller.
Yrkeshögskolans personal och studerande kommer att samlas runt ett väldigt konkret projekt – en eldriven rallycrossbil.
Rallycrossbilen blir den andra i världen i sitt slag, den första byggdes i Schweiz, och ska vara körklar till 2019. Redan innan det ska den testköras i simulatorer.
Taatila och Ari Putkonen, utbildnings- och forskningschef på Åbo yrkeshögskola, har svårt att dölja sin förtjusning över projektet.
De beskriver det som en kunskapskälla som börjar flöda genast då de studerande plockar isär den personbil som ska användas som grund för e-rallycrossbilen. Det arbetet börjar för övrigt i dag.
– Redan i det skedet börjar vi lära oss om återvinning och om att använda bilens komponenter. Det i sig är en utbildnings- och planeringsprocess, säger Putkonen.
Hurdan personbil är det fråga om?
– Det är en Mercedes men just nu är den märkeslös. Vad den i slutändan blir beror på vem som kommer med i projektet, säger Taatila.
Eftersom e-rallycrossbilen är ett utbildnings- och forskningsprojekt utesluter inte yrkeshögskolans avtal med Valmet Automotive att andra biltillverkare kommer med.
Taatila säger att projektet kommer att fungera som en inkastare för nya studerande. Yrkeshögskolan hoppas kunna styra upp intresset för den tekniska utbildningen, bland båda könen.
E-rallycrossbilens koncept är dessutom brett. Också andra än blivande diplomingenjörer ska ha nytta av det.
– Här finns till exempel en klar säljaspekt, som lämpar sig för tradenomer, säger Putkonen.
– I något skede behövs kanske också blivande vårdpersonal, skämtar Taatila.
Bilen som yrkeshögskolan bygger med Valmet Automotive är trots allt inget skämt. Den ska köra, kanske till och med delta i tävlingar.
Marcus Grönholm kör väl inte för något stall just nu? funderar Taatila högt.
Valmet Automotives etablering i Åbo är ytterligare ett exempel på tillväxtens takt i Åbo med omnejd.
Faktum är att takten är så pass hög att fastighetsbolaget Turun Teknologiakiinteistöt, som är hyresvärd för många bolag i Kuppisområdet, börjar ha ett lyxproblem.
Vd:n Mikko Lehtinen säger att fastighetsbolaget just nu har ungefär 1 000 kvadratmeter ledig yta. Så hög användargrad har man aldrig tidigare haft och det kommer förfrågningar hela tiden.
Den nya bollhallen på Lemminkäinengatan för med sig kontorslokaler som förbättrar situationen, men tills dess måste Turun Teknologiakiinteistöt hitta andra lösningar.
– Vi har inte ännu tvingats säga nej till någon. Om vi måste så försöker vi trots det hitta en lösning, även om det innebär att tipsa om en konkurrent. Det är bättre att företag kommer till Åbo än inte alls.

Har lyxproblem. Fastighetsbolaget Turun Teknologiakiinteistöts vd Mikko Lehtinen säger att användningsgraden i Åbo aldrig varit så här hög. Foto: Dan Lolax

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter