Förflytta dig till innehållet

Unga finlandssvenskar föredrar helt andra nyhetskanaler än de äldre

Jean Lindén/SPT
Skärmdump från Facebook där en nyhetsartikel är delad.
Mer än var femte finlandssvensk i åldern 18–29 år föredrar sociala medier som huvudsaklig nyhetsförmedlare, visar den färska mediebarometern.
Mediernas webbplatser är den populäraste nyhetsförmedlaren för finlandssvenskar under 50 år. I åldersgruppen 30–39 år föredrar hela 59 procent webbplatserna. De äldre finlandssvenskarna däremot föredrar tv:n och papperstidningen. Bland 70-plussarna är det endast 8 procent som väljer mediernas webbsidor som huvudsaklig nyhetsförmedlare. Det här framgår…

Ja, jag vill läsa mer!

Prova 1 månad för 1€*

Redan prenumerant?

* Kampanjpris 1€ första månaden, därefter ordinarie pris 17,95€
Redan använt kampanjen? Beställ här istället

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *