Förflytta dig till innehållet

Två euro ger en timme åktid – för sex euro kan du trampa en månad

Pressbild
Person med cykel surfar på mobiltelefon
Det är danska Donkey Republics cyklar som placeras ut i början av sommaren.

När Åbo stads nya stadscyklar rullar ut i trafiken får man cykla en timme för 2 euro. Den som vill ha en cykel en längre tid i taget betalar mer för den överskridande tiden, upp till 12 euro för ett helt dygn.

Stadsmiljönämnden godkände stadscyklarnas prislista på tisdagen.

Det var faktiskt först tänkt att 2 euro skulle ha gett bara en halvtimme åktid. Tanken är nu att en hel timme gör de nya stadscyklarna mer lockande.

Den som cyklar mycket kan välja en månadsavgift på 6 euro. Då kan man cykla hur mycket man vill, förutsatt att de enskilda turerna inte är längre än en timme.

Det går också att betala en säsongsavgift på 35 euro, med samma entimmesgräns per cykellån. Det första året är säsongspriset ändå rabatterat, 25 euro. Det här beror på att säsongen är något kortare då de nya cyklarna tas i bruk först i månadsskiftet maj-juni.

Danska Donkey Republic levererar 700 cyklar, dubbelt så många som i det tidigare stadscykelsystemet.

Cykelstationernas antal är också det dubbla, 70 stycken. Hälften av dem kommer inte att vara fysiska stationer i stadsbilden utan platser som endast syns på kartan i stadscyklarnas mobilapp. Nätverket av stationer är på så vis klart större än tidigare.

De virtuella stationerna är praktiska eftersom att de kan flyttas enkelt om så behövs på grund av exempelvis vägarbete eller andra yttre omständigheter. De kan också justeras enligt hur människor använder sig av stadscyklarna.

Ny leverantör

Åbo införde stadscykelsystemet våren 2018. Kontraktet med Nextbike Polska var treårigt. Staden valde att inte utnyttja en option på tre år till.

Orsaken var att kostnaderna hade skjutit i höjden. Varken användarintäkterna eller reklamintäkterna nådde målen. Det här berodde på både pandemin och elsparkcykelboomen.

Det nya stadscykelsamarbetet sker med danska Donkey Republic. Företaget har tidigare levererat cyklar till över tio finländska städer, däribland Raseborg, Borgå och Kotka.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter