Förflytta dig till innehållet

Tulpanernas tid är nu – Lepola i Åbo levererar två miljoner tulpaner i veckan

Anita Liimatainen plockar tulpaner i Lepolas tulpanodling. Foto: J-O Edberg


I handelsträdgården Lepolas växthus i Åbo är det bråda tider.
Tulpansäsongen har startat och de anställda har händerna fulla med jobb.
Lepola som är ett familjeföretag odlar tulpaner på 2,5 hektar i flera växthus.
Ögat möts av gröna hav med tulpaner som väntar på att bli plockade, sorterade och paketerade.
– Det är ett drygt jobb som kräver mycket arbetskraft, Just nu är vår kapacitet utnyttjad till max, säger vd Tomi Suominen, företagare i fjärde generationen.

Xuan Thi Luong och Thuy Kim Thi Tran ordnar tulpanerna i rad innan de passerar maskinen som skär lökarna från tulpanstjälkarna. Foto: J-O Edberg


Utöver handelsträdgårdens egen personal har ett 50-tal säsonganställda anställts för att man ska hinna med allt arbete under den tre månader långa säsongen.
Under säsongen odlas 15 miljoner tulpaner. Varje vecka levererar Lepola två miljoner tulpaner till handeln.
– Säsongen börjar nu vara som livligast, säger Suominen.
Nästa vecka är det alla hjärtans dag och senare i vår infaller kvinnodagen.
Båda gynnar blomsterhandeln.
– De här dagarna toppar säsongen, säger Suominen.

Tulpanknippen blir bukett.


Handelsträdgården har sålt tulpaner sedan 1960-talet.
Lepolas tulpaner distribueras över hela landet via de stora handelskedjorna.
Bara en del levereras till lokala blomsteraffärerna och blomsterhandlarna i Åboregionen.
– Den största försäljningen sker via stormarknaderna och marketaffärerna, säger Suominen.
Det har visat sig vara en lyckad distributionskanal.
– Försäljningen har ökat stadigt de fem senaste åren. Tulpanerna har blivit en del av folks vardag när de finns att köpas i mataffärerna, säger Suominen.
Och finländarna verkar gilla tulpaner. Årligen säljs över 75 miljoner inhemska tulpaner i handeln.
– Fjolåret var ett rekordår, då såldes över 80 miljoner inhemska tulpaner, säger Suominen.

Vd Tomi Suominen med några tulpanknippen som är färdigt paketerade. Foto: J-O Edberg


De inhemska tulpanerna står för 80 procent av tulpanhandeln. Resten importeras från Holland.
Tulpanmarknaden domineras av tre inhemska handelsträdgårdar. Två av dem finns i Åbo, Lepola och Huiskula Den tredje är
Partaharjun Puutarha i Pieksämäki.
– Konkurrensen är hård, inte minst från utlandet. Men vår långa erfarenhet av branschen och vår flexibilitet gör att vi har klarat oss bra.
Vi har flera trogna stamkunder bland blomsterhandlarna, säger Suominen.
Stamkunderna finns bland annat i Rovaniemi, i Vasatrakten och på Åland.
– Tulpanerna har ökat i popularitet, och finländarna föredrar inhemska tulpaner. Det märker man också i handeln. Men konkurrensen från de utländska tulpanerna som är förmånligare är en utmaning. Varje år har vi tuffa prisförhandlingar med de stora handelskedjorna, säger Suominen.

Lepola

Familjeföretag grundat 1928.
Handelsträdgården som finns vid Paimalavägen 130 startades av Aarne Suominen.
I början satsade man på grönsaksodling senare också på blomodling.
I dag ligger fokus endast på blommor, julblommor, tulpaner, påskblommor och sommarblommor.
Sysselsätter 20 fast anställda och ett 50-tal säsonganställda.
Omsätter fem miljoner euro.
Hälften av omsättningen kommer från tulpanodlingen, julblommorna och sommarblommorna står vardera för 20 procent medan 10 procent av omsättningen kommer från odlingen av påskblommor.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter