Förflytta dig till innehållet

Trafikljus och digitala lösningar ska göra ringvägens färjelägen bättre

SPT
Ett färjfäste med en färja.
Ett färjfäste med en färja.

Så här såg färjeläget i Galtby ut innan förbättringen. Bild: SPT

Galtby färjeläge i Korpo har i flera år inneburit förvirring för turisttrafikanter. Från Galtby åker färjor till både Houtskär och Norrskata – och ibland till Houtskär via Norrskata – och både skyltningen och trafikljusen har gjort det problematiskt för nya trafikanter att förstå vilken färja som är på väg och vem som får köra ombord.

Nu har NTM-centralen installerat en informationstavla som berättar vilken färja som ska lastas och vart färjan är på väg.

– Samtidigt får alla tre körfälten tydliga trafikljus som styrs av färjepersonalen. Sådana trafikljus används redan bland annat vid färjeläget Pargas-Nagu. Med trafikljusen och informationstavlan underlättas lastningen av färjorna och vägtrafikanternas färd till rätt färja, skriver NTM-centralen i ett pressmeddelande.

De största färjelägena blir enhetliga

Också färjfästena i Pärnäs och Retais, som för tillfället förnyas, får nya körfält, nya körfältsskyltar och trafikljusstyrning av körfälten.

Efter ändringen är trafikarrangemangen enhetliga på alla de största färjelägena längs Skärgårdsvägen, nämligen Pargas-Nagu, Nagu-Korpo och Galtby.

– Dessutom förbättras trafikarrangemangen i hamnområdet i Pärnäs och parkeringsområdet som betjänar förbindelsefartygstrafiken i Pärnäs utvecklas och utvidgas. Projektet förbättrar trafikarrangemangen, gör trafiken smidigare och ökar färjfästenas säkerhet, skriver centralen.

Också andra förbättringar

NTM-centralen kommer att utföra små förbättringsarbeten också vid andra färjelägen vid Ringvägarna, bland annat genom att förenhetliga hastighetsbegränsningarna och trafikmärkningen.

Dessutom förbättrar man körfältsmålningarna och -arrangemangen vid färjfästena.

Förändringarna gör i år och under nästa år.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter