Förflytta dig till innehållet

”Tja, det är väl bara för henne att köpa sej en bank”

blå botten med vit text där det står ÅU debatt

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Bankservice. Min (myndiga) dotter vill byta bank. Hennes kriterier för den nya banken är att den ska vara liten och finlandssvensk. Naturligt föll tankarna både hos henne och mej, på Ålandsbanken.

Eftersom hon känner sej lite osäker i bankärenden, lovade jag gå med henne till banken och diskutera. Jag var intresserad själv också, i och med att jag också tänkt byta bank.

Enligt dagens melodi tog jag kontakt med kundtjänsten för att boka ett möte i den lokala banken i Åbo.

Jag tog först emot ett mejl, där man konstaterade att inga enskilda tjänster, typ simpla saker som bankkonton öppnas, utan Ålandsbanken handhar endast helheter. Eftersom jag var osäker på om jag förstått rätt, ringde jag ännu kundtjänst för säkerhets skull.

Där fick jag höra att eftersom min dotter inte hade nämnvärda placeringar att komma med, var banken inte intresserad av att etablera ett kundförhållande med henne. Däremot, skulle jag flytta över mina bankärende till Ålandsbanken, då kunde hon på nåder få följa med.

Fattiga göre sej icke besvär, var ett mycket tydligt meddelande.

Min dotter (och många med henne) var förstummad över detta mottagande.

Hon må vara 19 år nu, med ringa förmögenhet (det sades aldrig med hurdana placeringar man kunde få ansöka om att bli kund hos Ålandsbanken), men hon har stora planer för framtiden.

Hon var intresserad av att öppna ett sparkonto, hon har de facto en del placeringar, snart kommer studie – och bostadslånen.

Av intresse frågar jag mej: hur har ni tänkt få nya kunder Ålandsbanken?

Vi har naturligtvis spridit denna fullständigt absurda historia vida omkring, också till dem, som sannolikt skulle fylla Ålandsbankens kriterier för kundförhållande.

Nå, det hjälps väl inte annat för dottern än att köpa sej en bank, som en annan person med stark Ålandsanknytning i tiden gjorde.

Pia och Kia-Isabella Kallio

Dela artikeln

3 kommentarer: “”Tja, det är väl bara för henne att köpa sej en bank”

  1. Kurt Lundqvist skrev

    Det verkar som att kundtjänsten inte riktigt klarat av att förklara vad de avser. Alla banker har en skyldighet att erbjuda grundläggande banktjänster åt alla finska medborgare. Det betyder betalkonto, betalkort, digitala tjänster, mm. Enda undantaget är misstanke om penningtvätt el. dyl. Att enbart öppna ett sparkonto utan att ha dessa grundläggande banktjänster kan däremot vara svårt. Men har man de grundläggande tjänsterna, så står det även på Ålandsbankens egna sidor att man får öppna sparkonto, och att det inte finns några krav på insättningarnas storlek mm.

  2. Johan Herrgård skrev

    Men för mig som kund i Ålandsbanken och som har skapligt mycket pengar känns det bra att mindre bemedlade personer är kunder i andra banker. Personer med mindre pengar är ofta till besvär och sånt kostar för banken i form av tid.

  3. Gunilla Danielsson skrev

    Det är synd att Ålandsbanken väljer sina kunder så att inte vem som helst duger. Banken meddelade på våren att de inte mera beviljar lån till husbolag. Husbolaget jag är aktieägare i hade planen för installation av jordbärme färdig så det var ett dråpslag. Som tur vad tog Nagu Andelsbank husbolaget som kund.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter