Förflytta dig till innehållet

Tillgången på hvc-tjänster

Åbo Underrättelsers logo

I en utredning av Näringslivets delegation framgår det att 51 procent av oss finländare anser att det går för långsamt att få kontakt till en läkare.

Nu då vi får våra välfärdsområden har vi en chans att rätta till detta missförhållande och missnöje. I min begreppsvärld borde var och en som känner sig sjuk eller annars behöver råd och hjälp med sin hälsa få kontakt till hälsovården samma dag. Detta betyder inte nödvändigtvis kontakt till läkare. I svårare medicinska situationer fungerar ju 112 utmärkt och kontakten till hälsovården är så gott som omedelbar.

Men att få kontakt med hälsovården samma dag betyder att den behövande får diskutera eller chatta kring vad som felas t.ex. med en sjukskötare eller hälsovårdare, alternativ med en yrkeskunnig person som specialutbildade för detta uppdrag. Det är inte realistiskt med dagens resurser att läkarkontakt kunde etableras samma dag för alla som tar kontakt. Den yrkeskunniga personen som svarar på den sjukes/sjukas kontakt ska kunna bedöma vilken vård och hur snabbt personen behöver och om det gäller läkarvård, ska den ordnas inom den tidsram som i just den situationen är ändamålsenlig. Nu då välfärdsområdena blir större enheter finns det bättre möjligheter till sådana arrangemang.

Det är viktigt att den sjuka medborgaren för sakkunnig rådgivning snabbt – det lindrar ångesten och förbättrar utsikterna till rätt avmätt och framgångsrik terapi.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter