Förflytta dig till innehållet

The great resignation – en sak att ta på allvar

ung man med kavaj och kort hår ler mot kameran

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

”The great resignation” är en term som har dykt upp regelbundet i media under hösten.

Uttrycket refererar till en våg av frivilliga uppsägningar i USA, då närmare 5 miljoner amerikanare frivilligt sagt upp sig under hösten 2021. Mest har branscher som lidit av covid-19 som restaurang- och hälsovårdsbranschen drabbats av the great resignation, men även branscher som finans- och IT-branschen har upplevt ett uppsving i anställda som tackat för sig.

Att hitta grundorsaken bakom fenomenet är lättare sagt än gjort. Detta konstaterar även konsultbolaget McKinsey & Company som publicerat undersökningar kring ämnet och kommit fram till flera orsaker som samtidigt lett till uppsägningsvågen. Dock har en tydlig gemensam nämnare verkat vara företagens kultur och värden bland kontorsarbetare.

Det intressanta i dessa undersökningar är dilemmat med att arbeta på distans. McKinsey & Company har konstaterat att amerikaner värdesätter möjligheten att arbeta på distans och ifall den möjligheten slopas är byte av arbetsplats mer sannolikt. Jag vågar påstå att detta kan gälla även finländare.

Men här kommer biffen. McKinsey & Company hade även publicerat rönet att 51% av arbetstagarna bytt arbete på grund av att de inte känner samhörighet i organisationen. Detta överraskar knappast heller någon då folk jobbar hemifrån så minskar den regelbundna kontakten till kollegorna nästan automatiskt. När kontakten minskar uppstår utmaningen att upprätthålla samhörigheten och kulturen inom ett företag.

Alla ser problemet i fråga. Hur kan organisationer upprätthålla sin kultur i framtiden då X antal anställda vill jobba distans och då samvaron i kontoren är ett av de viktigaste kugghjulen för att upprätthålla företagets kultur? Ingen lätt fråga minsann som flera HR-avdelningar för tillfället försöker fundera ut en lösning på.

På basis av vad jag läst i media har the great resignation inte ännu synats lika starkt i Finland som på andra sidan Atlanten, men tecken på att det bubblar under ytan finns. Till exempel har bland annat Kauppalehti nyligen publicerat en artikel 19.12.21 där de citerar en undersökning gjord av företaget Barona (Februari 2021) som visar att 46% av finländarna har funderat på att byta arbete eller bransch. Detta är endast ett exempel bland mängden.

Dessa är dock varnande tecken på att företag i högsta grad borde ta fenomenet på allvar och senast nu genomförligt ta och granska hur organisationens kultur mår för tillfället, ifall det inte redan gjorts. Bland annat borde företagens nyimplementerade hybridarbetsmodellers arbets- och kommunikationssätt granskas och eventuellt uppdateras så att omgivningen känns bekväm och speciellt fungerande för både distans- och kontorsarbetare. Annars finns det risk för att uppsägningsvågen sveper de anställda till nya arbetsplatser.

Själv är jag en social människa som redan saknar kontorslivet. Oj vilken extra boost jag får direkt på morgonen när någon hämtar en födelsedagstårta till kontoret eller kanelbullar på kanelbullens dag i mörka regniga oktober. En virtuell kanelbulle smakar bara inte lika gott.

Till slut vill jag ännu hävda att en av de godaste ölen i världen inte får glömmas! After-work ölen efter en hård arbetsvecka med skrattande kollegor är nämligen svår att slå. Själv kommer jag att vara i spetsen med att ordna kontorets första inofficiella after-work då pandemiläget ger möjlighet till detta. Därmed drar jag mitt strå till stacken för att försäkra att vårt bolags fina kultur inte försvinner!

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter