Förflytta dig till innehållet

Taxikunder i Åboland lider då nya regler träder i kraft – chaufförerna säger att det är huvudlöst

Privat
En taxichaufför framför sin bil
Taxichauffören Simo Andersson i Nagu hör till dem som tycker de nya taxireglerna är tokiga. Han tror att det kommer att bli ännu svårare att få en taxi på landsbygden.
De taxichaufförer i Åboland som ÅU har talat med är eniga: de nya reglerna för hur FPA-skjutsarna från glesbygden till Åbo ska skötas från och med i morgon är helgalna. – Det har redan tidigare varit brist på taxibilar i skärgården och jag är bombsäker…

Ja, jag vill läsa mer!

Prova 1 månad för 1€*

Redan prenumerant?

* Kampanjpris 1€ första månaden, därefter ordinarie pris 17,95€
Redan använt kampanjen? Beställ här istället

Dela artikeln

5 kommentarer: “Taxikunder i Åboland lider då nya regler träder i kraft – chaufförerna säger att det är huvudlöst

  1. Henrik Halonen skrev

    Låter konstigt och opraktiskt. Om jag förstod taxireformen rätt så skulle ju allt bli förhandlingsbart. Vem som helst får köra med vilket fordon som helst och priset får fritt förhandlas. Kan man inte då också avtala från början om taxitransport tur och retur? Det att bilen väntar en stund bör inte vara ett problem och kan då få ingå i priset.

  2. Jaana Vahalahti skrev

    Bästa Tom Rajakangas var vänlig och kolla ens lite fakta före du uttalar dig. Priset är den samma för alla bilar och hur många kelaköror du tror det är från skärgården per dag och man ”tävlar” inte om körorna utan dom delas ut till den bilen som har varit längst tid ledig närmast den platsen varifrån köran är.

  3. Kari Niemi skrev

    Kanske de blir i framtiden att bästa o billigaste pris gäller men nu ede så att alla har samma mätare som Kela bestämmer o alla.har samma taxa som börjar fr 5.27 € osv kör man sen.Bilarna ställer sig i kön i Åbo efter man ha blivi ”tomm”?Kela maskinen väljer sedan bilen från taxikön o köran blir någo Ilpois,Kråkkärr,Reso eller Loimaa?Resan väljs inte efter de varifrån bilen ha kommi?I praktiken går e så att sk.Åbo L-S taxina kör ut ti skären o skäribilarna väntar i Åbo o får sen ”bara” dom här Ilpois -kyytina o ännu att skärgården har inga bilar under dagen när dom väntar i Åbo?Så att man skriver sen när man vet någo om branchen ,typ Tom Rajakangas!

  4. Tom Rajakangas skrev

    Var är problemet? Den taxin som hämtar en till Åbo från tex Korpo, kan lika bra vinna köran tillbaka, och troligtvis gör det också, då det lönar sig för hen att erbjuda köran till bästa pris då altternativet är att köra tom.
    Bästa pris vinner! Nu vill FPA ha bästa pris, och specialgrupper som barn och dementa får alltid välja sin chaufför, som nu också.

  5. Håkan Wickström skrev

    Ända sedan Berners tid har taxisystemet i detta land varit fullständigt förkastligt och inte har det ett dugg förbättrats. Det senaste beslutet från KKV får en verkligen att undra vilka imbecilla typper som fattar dylika beslut. Tala om ekologiskt förfarande. Den spottstyver som taxin får från FPA för körslan från Åbo tex till Mossala i Houtskär är nog inte en intressant körsla för en Åbo taxi, som åker till Houtskär med en person, åker tom tillbaka och mister alla lokala körslor under tiden i Åbo. Är bilen en el-bil klarar den möjligen inte ens en tur-retur körsla likt den beskrivna. Och den ekologiska sidan sen……….? Var kommer alla löjliga idéer ifrån?

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter