Förflytta dig till innehållet

Systrarna Ekblad leker på scenen i gästspel på ÅST

Besöker Åbo. Systrarna Ylva (tv) och Stina Ekblad står på scenen i pjäsen där Ulrika Bengts står för regin. Gästspelet på ÅST är 11 oktober. Foto: Frida Lönnroos


Det är fem år sedan skådespelarsystrarna Stina Eklblad och Ylva Ekblad uppträdde i Åboland. Då besökte de Pargas med pjäsen ”Idlaflickorna”, en svensk produktion som gästspelade några gånger i Svenskfinland.
När de nu (11.10) ska besöka ÅST med Susanne Ringells pjäs ”De langerhanska öarna” kommer ”Idlaflickorna” till tals:
– Det var medan vi repeterade Idlaflickorna som Susanne Ringell tog kontakt och berättade om en pjäs hon ville skriva för oss, säger Stina Ekblad. Men det här går ju inte tänkte vi då, det påminner för mycket om det vi just repeterar in.
– Men så gick tiden och när Klockriketeatern tog kontakt och presenterade idén med Ringells text insåg vi att det här är något högst självständigt, och något vi gärna gör.
”Idlaflickorna” kretsade också kring två kvinnor, möjligen systrar, men det var inte så uttalat, stundvis var de kanske mor och dotter, eller två kvinnor som råkar mötas. Medan ”De langerhanska öarna” uttryckligen är en berättelse om två systrar.
– Det är två kvinnor som delar flicktiden, så där som systrar gör, såsom två vuxna kvinnor med en gemensam lekgård.
– Susanne Ringell har kallat pjäsen en lekfull dystopi, och det är väl en bra beskrivning, säger Ylva Ekblad.
Lekfullheten har kanske blivit något av ett gemensamt varumärke för systrana Ekblad, som under tiden mellan ”Idlaflickorna” och ”De langerhanska öarna” bland annat hunnit prisas i Sverige för den lekfullhet de gav ”Maria Stuart” på Dramatens stora scen.
Även om ”De langerhanska öarna” är skriven för dem, och även om de är systrar ”på riktigt” menar Stina Ekblad att det är fullt möjligt att skådespelare som inte är systrar spelar de här systerrollerna.
För dem själva är systerskapet också en förstärkning i själva arbetsprocessen:
– Vi känner varandra så väl, och kan känna in den andra på scenen. Det blir lätt att vila i rollerna och vi har som allra roligast när vi repeterar.
Ordens rytm, klang och uttal är centrala och något de överväger noga i repetitionsskedet.
– Det händer egentligen ingenting i den här pjäsen. Det som händer händer i språket och det bär på en inneboende dramatik vi vill förmedla.
Pjäsens systrar beter sig som systrar eller vänner gör som mest; någon intar storasysterrollen, någon lillasyster, någon tar mer utrymme, någon fråntas utrymme, men det kastas också om i en lekfull balansgång, förklarar Stina Ekblad.
Privat är hon sju år äldre än sin syster Ylva, och medan Ylva Ekblads första anställning som utbildad skådespelare var just vid Åbo svenska teater (åren 1985-89) har Stina Ekblad skapat sin karriär i Sverige och Danmark. På ÅST:s scen erinrar hon sig att hon har stått en gång för flera år sedan, i samband med en intervju.
Det här är den första finlandssvenska pjäsen systrarna spelar i tillsammans.
– Det känns betydelsefullt att det är en finlandssvensk pjäs, och det är roligt att arbeta med finlandssvenskar, säger Stina Ekblad.
Turnén fortsätter från Åbo till Helsingfors och Vasa och avslutas i Stockholm på Dramaten.
För Ylva Ekblads del innebär hösten också bland annat inspelningar i en finsk tv-serie och för Stina Ekblads del handlar det bland annat om repetitioner för Oidipus på Dramaten. Den har premiär i november.
”De langerhanska öarna” ges på ÅST 11 oktober klockan 19. För regin står Ulrika Bengts.
Mer info via ÅST:s webbsajt.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter