Förflytta dig till innehållet

Sydkoreansk hudvård intar Åbo centrum – en produkt lyfts fram som särskilt populär

Annina Suominen
kvinna
Sydkoreanskt i Åbo. Arkmaskerna är Glowstations populäraste produkt, enligt butikschefen Pauliina Baek.

Glowstation har slagit upp dörrarna i Hansakvarteret. Här doftar det gott av allt möjligt och burkar och flaskor med koreansk hudvård, smink och sminkborttagningsmedel trängs på hyllorna.

Längst inne i butiken är en stor del av väggen fylld med rad efter rad av så kallade sheet masks, på svenska arkmasker.

I stället för en ansiktsmask av kräm eller lera är det en mask gjord av ett tunt ark, till exempel papper eller tyg. Arket är dränkt i vårdande ingredienser och placeras i ansiktet.

Arkmaskerna är Glowstations populäraste produkt, enligt butikschefen Pauliina Baek.

– De går åt bäst i Europa, säger hon.

De koreanska produkterna kännetecknas av att de har en bra kvalitet och är fyllda med naturliga produkter, enligt Baek.

husAnnina Suominen
Glowstation ligger på första våningen i Hansakvarteret.

Baek är kosmetolog och sminkrådgivare. Hon drev tidigare en egen liten skönhetssalong och i samband med det började hon samarbeta med estniska bolaget Orien Trade, en återförsäljare av koreansk kosmetika i Europa.

– Efter att jag fått barn valde jag att lägga ner salongen. Sedan fick jag erbjudande om att arbeta i den här butiken.

Orien Trade har drivit en webbutik och levererat varor utomlands sedan 2014. Tidigare satsade bolaget mest på B2B-försäljning men nu är det dags att satsa mera på direktförsäljning till kunder.

Glowstation i Åbo är en del av den satsningen.

Varför kom ni till Åbo?

– I Helsingfors finns det ganska många butiker som säljer koreansk hudvård och smink och konkurrensen är hårdare där. Därför valde vi att satsa här i Åbo. Det här är vår första fysiska butik, säger Baek.

Koreansk hudvård har blivit populärare de senaste åren, enligt Baek som säger att orsaken är att allt fler unga följer sydkoreanska tv-serier. Också den sydkoreanska musikstilen k-pop har blivit populärare.

blomma
Glowstation är fint inrett.

Orien Trade Group hade en omsättning på 5,3 miljoner euro år 2021. I år ser omsättningen ut att bli mer än sju miljoner euro.

Man säljer några egna kosmetikserier men mest andra företags produkter.

– Vi har hudvårdsserier för unga och äldre människor, för personer med känslig hud eller torr hud, med mera. Allt som säljs tillverkas i Sydkorea, säger Baek.

Glowstation har två heltidsanställda och några som jobbar på timbasis.

folkAnnina Suominen
Intervjun med Pauliina Baek gjordes förutom av ÅU:s Annina Suominen av Amel Muktar och Sophie Wahlroos, praoelever från S:t Olofsskolan.

Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar? Första månaden bara 1,00 €! Klicka här.

Dela artikeln

En kommentar: “Sydkoreansk hudvård intar Åbo centrum – en produkt lyfts fram som särskilt populär

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter