Förflytta dig till innehållet

Svar till lärarföreningarna i Pargas

Bildningen är en helhet som omfattar stora och små. Vi behöver betona välmående, högklassig fostran och undervisning, tillräckligt stöd i rätt tid, och att kunna erbjuda det lilla extra till dem som är speciellt ivriga och intresserade.

Det är viktigt att främja personalens välmående samt tillgången till behörig, kunnig och motiverad personal. Fostran och undervisning hör till min vardag och jag har god kontakt till duktiga sakkunniga inom alla stadier och ett stort intresse.

Jag ser framemot att kommunicera direkt med enskilda enheter, men efterlyser dialog mellan beslutsfattare och verksamheten. Att digitala plattformar används allt oftare för att synliggöra verksamheten är bra för att synliggöra verksamheten.

Den fysiska miljön påverkar tryggheten och verksamheten i småbarnspedagogiken som ofta inhyses i diverse gamla fastigheter och den pedagogiska verksamhetens förutsättningar inte ens nämns. Att alla barn ska ha tillgång till en kvalitativ undervisning och rätt stöd är en trygghet för barnets vidare utveckling och inlärning.

Kunniga, utbildade lärare, barnskötare och speciallärare behövs för en kvalitativ småbarnspedagogik. Personalbrist och brådska påverkar tryggheten varje dag på de flesta enheter.

Lärarna inom småbarnspedagogik ska garanteras planeringstid. Samtidigt som kraven har ökat har löneutvecklingen inte följt med och det försvårar rekryteringen och lärarbristen är enorm. Inom grundläggande undervisningen utmanar kraven av differentiering.

Det behövs samlärarskap och mera speciallärare. Det behövs framför allt mera vuxna som har tid att se barnet/ungdomen och sätta sig in i den aktuella situationen. En lärare är inte en trollkonstnär.

Frågan om timresursen måste bygga på antalet elever; desto fler elever desto mera resurs. Likväl skall elevernas stödbehov beaktas. I skärgårdsskolor är det viktigt att timresursen ger möjlighet till bra verksamhet, då kan inte kriterierna vara samma som i större skolor. Utvalda tyngdpunktsområden i undervisningen behöver beaktas i timresursen.

Bildningens verksamhetsenheter ska planeras långsiktigt med fokus på att alla barn och ungdomar har välfungerande utrymmen som flexibelt går att anpassa till olika grupper och undervisningsmetoder. När Pargas planerar för framtiden ska vi se till att den högklassiga undervisningen är tillgänglig för alla i Pargas.

Istället för mera väggar väljer jag flera lärare.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *