Förflytta dig till innehållet

Suomen Joutsen renoveras – nu tas den första masten ner

Jacob Hjortman
Kranar tar ner en mast på ett fartyg
Museifartyget Suomen Joutsen ska renoveras. Hela riggen tas ner en mast i taget. Renoveringen väntas ta fem år.

Nu har renoveringen av fartyget Suomen Joutsen kört i gång. Bland annat ska hela riggen tas ner, kontrolleras och renoveras.

Just nu pågår arbetet med att ta isär masten i fören på Suomen Joutsen. Arbetet är tidskrävande och en mast ska renoveras per år, berättar Perttu Mäkinen, Suomen Joutsens fartygsmästare.

– Det är ett långsamt jobb att ta isär masten. Alla delar sitter väldigt hårt eftersom det är nästan 30 år sedan de togs isär senast, säger Mäkinen.

När masten är nedmonterad förs mastens ståldelar till en underleverantör som kontrollerar deras skick, svetsar dem vid behov och gör ytrenoveringar.

delar av en mast på markenJacob Hjortman
Masten är konstruerad av stål och de ihåliga delarna rostar från insidan.

Mindre delar, så som mastens vajrar, tas om hand av marinmuseet Forum Marinum. De tas in på Kronomagasinets vind där de renoveras under vintern.

– Vajrarnas ändor är invirade i snören. Snörena är av naturmaterial som ruttnar, så de ska bytas ut helt och hållet.

Än så länge har arbetet gått enligt planen och Mäkinen tror inte att de kommer stöta på några större överraskningar.

Jacob Hjortman
Fartygsmästaren Perttu Mäkinen är nöjd över att arbetet utförs vid åstranden så att allmänheten kan följa med processen.

Arbetet att ta isär masten inleddes i måndags och Mäkinen beräknar att hela masten är nermonterad nästa vecka.

En mast per år

Mastens stålkonstruktion är ihålig och rostar från insidan. En viktig del i renoveringen är att kontrollera stålets tjocklek.

Jacob Hjortman
Fartygsmästaren Perttu Mäkinen uppe i masten.

Under den senaste renoveringen, som gjordes mellan 1995 och 1999, hade masten rostat en hel del.

– Då var de tvungna att svetsa och sätta in nytt stål på en del ställen. Men jag tror inte det kommer krävas på samma sätt nu.

Masten reses på nytt igen under våren 2025.

– Sedan på hösten gör vi likadant med nästa mast. Vi tar en mast per år.

2026 ska fartyget dockas för att genomgå en regelbunden kontroll. Hela renoveringen beräknas ta fem år.

Kostnaden för hela renoveringen uppskattar Mäkinen till över 2 miljoner euro.

vajrar från ett skeppJacob Hjortman
Alla vajrars snörning måste bytas. De är gjorda med naturmaterial som ruttnar med tiden.

Allmänheten följer med arbetet

Mäkinen berättar att de valt att inte flytta på fartyget för renoveringen även om det skulle vara enklare att genomföra arbetet.

– Nu kan allmänheten följa med processen när museifartyget renoveras. Det blir en del av museet, säger han.

Projektet är samtidigt en utbildningsmöjlighet för personalen på Forum Marinum. Därför har man valt att göra arbetet själva i stället för att ta in experter från andra länder.

– Det finns experter i Europa vi kunde ha tagit in som skulle ha gjort allt arbete. Men vi ville göra det själva för att upprätthålla kunskapen här.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter