Förflytta dig till innehållet

Sunnanbergs skolas framtid ifrågasattes igen

Åbo Underrättelsers logo

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Skolnätet i Pargas. Företaget Vertikal Oy har gjort en rapport där man har undersökt befolkningsprognoserna. Antalet födda pekar på att befolkningen sjunker, även om inflyttningen 2021 var +41 personer och flyttningen av 0–6-åringar under hela 2000-talet har varit på plus. 

Jag var på plats då Vertikal överlämnade sin rapport till bildningsnämnden. På flera ställen kommer jag ihåg att jag tänkte ”det här beaktar inte skärgården” eller ”de förstår inte skärgårdens specialbehov”.

Skärgårdens kostnadsstruktur kan inte som sådan jämföras med en skola i inlandet. I jämförelsen användes bl.a. Joensuu och Vanda.

I bokslutsuppgifterna där man jämförde genomsnittselevens skolgång i Pargas 2019 kostade den endast under tusen euro mindre än lilla Sunnanbergs skolas elevers skolgång.

Största delen av skillnaden förklarades med skoltransportkostnaderna som inte skulle minska vid ett skolbyte. Skillnaden skulle utjämnas redan om Sunnanbergs skola skulle få tre elever till – och skolans elevprognos är aningen växande från 35 elever nu till 42 elever år 2026.

Sunnanbergs skola verkar idag i församlingens lägergårdsutrymmen i Koupo.

Denna byggnad skulle annars stå tom under vintern och hyran är mycket förmånlig. Ingen annan skola har så här förmånliga årliga fastighetskostnader.

Församlingens och skolans samarbete skulle behöva värnas om ytterligare.

I ett av förändringsförslagen konstateras att det skulle behövas byggas mera klassrum i Malms skola om Sunnanbergs elever skulle flyttas dit.

Hur mycket skulle det kosta och vilka inbesparingar skulle då kvarstå? Det skulle bara handla om att flytta pengarna från eleverna till byggfirmorna.

Genom att bevara de små byskolorna kunde vi framhäva Pargas image som en kommun som satsar på barn, unga och byars livskraft.

Det lokala är en del av kolneutralitetsmålen och det representerar små skolor väl. Framtiden verkar visa att bränslepriserna stiger ytterligare och då kommer även skoltransporterna att bli dyrare – skulle det sist och slutligen bli någon inbesparing alls med att stänga Sunnanbergs skola? 

750 000 euro har minskats från skolornas behov under de senaste fyra åren. För skolornas del har smärtgränsen redan uppnåtts. Ändå har räkenskapsperiodernas resultat varit med överskott, förra året t.o.m. 2,5 miljoner euro.

För vad samlar vi de pengarna? Pengar, som vi kniper från elevernas och invånarnas välmående? Staden det är vi – invånarna, barnen, ungdomarna, dem i arbetsför ålder, åldringarna.  

Jag är av den åsikten att det inte är schysst att hota en skolas framtid med två års mellanrum, då det inte verkar finnas någon egentlig orsak.

I Vertikals statistik är utgifterna / elev i lägsta laget här bland skärgårdsstäderna fastän vi har säkert mer utmanande geografi än Gustavs eller Kimitoön. På grund av detta får vi även skärgårdstillägg!

2021 fick Pargas 6 010 000 euro i skärgårdstillägg. Jag tycker vi borde granska om dessa pengar verkligen har använts till de extra utgifter skärgårdslivet utgör?

Till Utö skola söker man nya elever via byaföreningen – skulle den här stilens bostadskartläggning och riktad marknadsföring göras även annanstans?

Om vi hela tiden sparar från skolorna så kommer vi att mista barnfamiljer. Vi bör investera i de unga – vi behöver flera möjligheter till andra stadiets studier. Vi behöver rycka upp oss och presentera oss i större skala som förespråkare för små skolor.

Min egna dotter går i den lilla Ulkosaariston koulu. Mina tre äldre barn har gått högstadiet i Paraistenseudun koulu. Skillnaden mellan elevernas välmående är iögonfallande – i de små skolorna mår eleverna bättre.

I Vertikals statistik över elevprognoser syns speciellt en minskning bland finskspråkiga mammor. Jag tror att en betydande orsak till detta är att det saknas andra stadiets yrkesutbildning i Pargas – ungdomarna flyttar bort från Pargas.

Skolresetrafiken för dem som studerar i Åbo är många gånger så svår, tex. flera kilometers promenad och tre bussbyten, att det blir vettigare att skaffa en bostad åt den unga i Åbo. Vår kommuns infrastruktur tar inte tillräcklig hänsyn till ungdomarna. Här borde man verkligen utveckla arrangemangen för den kollektiva trafiken.

Ännu några ord om de företag som sköter skoltransporterna och utmaningen med hotet om stigande bränslepriser – håller offerterna om bränslepriserna stiger mycket? Kan företagarna förverkliga sina tjänster enligt offerterna som är i kraft ännu i två år? De har antagligen filats rätt tighta vid tidpunkten för konkurrenssättningen. Eller behöver vi fundera på stöd från stadens sida för skoltransporterna? Jag anser att man borde kommunicera med skoltransportföretagarna kring detta.

Skolorna är i dagens läge ett viktigt visitkort och offentlig bild av staden för omvärlden. En bra inomhusluft i det nya skolcentret, de små byskolorna och fungerande förbindelser lockar säkert även fler barnfamiljer till Pargas.

En nedstängning av Sunnanbergs skola skulle ge en marginell inbesparing och är på grund av de ekonomiska orsaker jag nämnt ovan onödig.

Kommunen det är vi, Pargasborna. Att stöda vårt välmående är den viktigaste uppgiften som stadens tjänstemän och förtroendevalda har i hela kommunområdet.

Lotta Laaksonen 

Ledamot av Pargas fullmäktige

Vänsterförbundet

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter