I Nagu gästhamn har sugtömningsstationen varit sönder och ur bruk i över en vecka. Båtarna som kommer till hamnen har därmed inte kunnat tömma septiktankarna. Det är Pargas stad som…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
3 kommentarer: “Sugtömningsstationen i Nagu gästhamn har varit ur bruk i över en vecka – staden: ”Reservdelar inväntas””
Henrik Mahlberg skrev
Tycks vara ett rätt allmänt problem att dessa sugtömningsanläggningar är ur bruk. Det är inget konstigt att de strejkar ibland, det gör all teknik, men det som är konstigt att det alltid tycks ta veckotal att fixa dem. Dessa stationer kan klassas som strategiskt viktiga, så man förundras alltid över hur långsamt reparationerna går. Är det för mycket begärt att de som ansvarar för driften, skulle ha en klar plan på hur driftstörningar skall hanteras. Man bör i förväg ha en tidsplan för hur snabbt anläggningen bör fungera igen. Man bör ha klara leveranskanaler för reservdelar, kanske kritiska delar på ”hyllan”, logistiken
klarlagd osv. Borde inte vara svårt, och inte skulle det kosta extra heller. Antagligen skulle man spara på att handla proaktivt och systematiskt.
Johan Skibdahl skrev
Det nya bryggorna i gästhamnen har färdig infra för sugtömning. Det var bara det att företaget som vann upphandlingen för hamnen inte vill bekosta tömningen. Inte heller staden ville det, så det blev alldrig kopplat. En ny tydlig miss i upphandlingsförfarandet!
Den befintliga, icke fungerande sugtömningen befinner sig vid bränslebryggan, där de större båtarna inte kommer till.
Alla båtar har väl tvåvägsventiler i sitt septiksystem, man öppnar bara ut i sjön istället när tanken är full om man inte får tömt iland.
Cyanobakterierna tackar
Bertel Fröberg skrev
Köp en NY FÖR F
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Tycks vara ett rätt allmänt problem att dessa sugtömningsanläggningar är ur bruk. Det är inget konstigt att de strejkar ibland, det gör all teknik, men det som är konstigt att det alltid tycks ta veckotal att fixa dem. Dessa stationer kan klassas som strategiskt viktiga, så man förundras alltid över hur långsamt reparationerna går. Är det för mycket begärt att de som ansvarar för driften, skulle ha en klar plan på hur driftstörningar skall hanteras. Man bör i förväg ha en tidsplan för hur snabbt anläggningen bör fungera igen. Man bör ha klara leveranskanaler för reservdelar, kanske kritiska delar på ”hyllan”, logistiken
klarlagd osv. Borde inte vara svårt, och inte skulle det kosta extra heller. Antagligen skulle man spara på att handla proaktivt och systematiskt.
Det nya bryggorna i gästhamnen har färdig infra för sugtömning. Det var bara det att företaget som vann upphandlingen för hamnen inte vill bekosta tömningen. Inte heller staden ville det, så det blev alldrig kopplat. En ny tydlig miss i upphandlingsförfarandet!
Den befintliga, icke fungerande sugtömningen befinner sig vid bränslebryggan, där de större båtarna inte kommer till.
Alla båtar har väl tvåvägsventiler i sitt septiksystem, man öppnar bara ut i sjön istället när tanken är full om man inte får tömt iland.
Cyanobakterierna tackar
Köp en NY FÖR F